Nieuwe regels voor ingrijpen NMa
De NMa krijgt meer signalen en klachten dan zij kan onderzoeken. De nieuwe regels maken duidelijk op basis van welke criteria de NMa haar capaciteit inzet. De regels zijn mede aangepast naar aanleiding van een uitspraak van het College van Beroep voor het bedrijfsleven uit 2010 over een klacht van de Vereniging Van Reizigers over de ticketprijzen van vluchten naar Suriname. De voorheen gehanteerde prioriteringscriteria zijn niet veranderd, maar wel nader uitgewerkt en aangescherpt.
De nieuwe regels gelden voor alle signalen en klachten. Zowel voor signalen, die bij de NMa binnenkomen via het online tipformulier, als voor signalen die via een besluitaanvraag (verzoek om een handhavingsonderzoek) worden ingediend.
Het prioriteiteringsbeleid is niet uitputtend. Er zijn altijd gebeurtenissen of ontwikkelingen mogelijk, die niet in het beleid staan, maar toch van belang kunnen zijn. Dit is bijvoorbeeld het geval als de NMa een zaak met spoed moet oppakken omdat bewijsmateriaal mogelijk verloren gaat.
bron: NMa