Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Horeca nooit eerder zo dicht betrokken bij rassenontwikkeling

Een jaar geleden zocht Rijk Zwaan contact met restaurant Rossio in Delft. In een vernieuwende vorm van samenwerking snijdt het mes aan twee kanten: Terwijl Rijk Zwaan de kans krijgt om nieuwe rassen te testen in de horecapraktijk, kan Rossio als allereerste werken met nieuwe en smaakvolle groenten.



Rossio is gevestigd in het sfeervolle centrum van Delft. Het allround horecabedrijf wordt geleid door Marcel van Wensveen en Sam van Dien. “Voor alles op onze kaart geldt dat we zoveel mogelijk zelf maken”, legt Sam uit. “Zo hebben we meer controle over de smaak van de gerechten. De rol van groenten is hierbij heel groot. Omdat we er zelf van houden, maar ook omdat vlees en vis steeds schaarser zullen worden. Groenten bieden bovendien heel veel mogelijkheden: Ze dwingen je tot creativiteit.”

Constante smaak

Vorig jaar leverde Rijk Zwaan de eerste groenten aan Rossio. Van rassen die
zich nog in een heel vroeg selectiestadium bevinden. "Samen met onze gasten
hebben we een aantal nieuwe soorten tomaat en sla geproefd”, vertelt Sam. “Als restaurant let je toch wel op specifieke dingen: Niet alleen hoe het product smaakt na bereiding, maar ook hoe de presentatie is. Wat gebeurt er bijvoorbeeld als je een tomaat besprenkelt met azijn? En het belangrijkste is misschien nog wel een constante smaak. Omdat wij soms wekenlang elke dag hetzelfde gerecht bereiden, is het heel belangrijk dat een gerecht elke dag even lekker is."

Rijk Zwaan is blij met de input van Rossio; nooit eerder kreeg het bedrijf zó direct informatie vanuit het horecakanaal. Om Rossio een indruk te geven van de mogelijkheden, brachten Sam en onlangs nog een bezoek aan het demoveld van Rijk Zwaan in Fijnaart. “Ik keek daar echt mijn ogen uit”, herinnert Sam zich. “Niet alleen de diversiteit was indrukwekkend, ook de smaak van een aantal rassen was bijzonder. Een aantal producten die we daar hebben geproefd, hebben we al in onze gerechten verwerkt."

Ambitie

Zowel voor Rijk Zwaan als voor Rossio zijn de mogelijkheden voor samenwerking nog lang niet uitgeput. Zo wil het restaurant binnenkort speciale menu’s samenstellen met groenten van Rijk Zwaan. Voor de veredelaar is dat een unieke kans om haar partners nieuwe producten te laten proeven. “Belangrijk is dat we net als Rijk Zwaan
voor de pure smaak van groenten gaan; we zijn niet op zoek naar een tomaat
met stippen”, besluit Sam. “We zijn ervan overtuigd dat je aan ‘gewone’ maar eerlijke en goed smakende groenten genoeg hebt. Een betaalbare, gezonde en lekkere maaltijd. Dat is samen met Rijk Zwaan onze ambitie."

Rossio staat helemaal achter Lovemysalad.com, het social salad network en deelt dan ook regelmatig recepten via het platform. “Wij delen met Rijk Zwaan een passie voor groenten en dragen via Lovemysalad.com graag ons steentje bij aan het bevorderen van de consumptie ervan. We willen onze creativiteit graag delen met de consument. www.lovemysalad.com/rossio
Publicatiedatum: