Toch is Pierre Sweep tevreden over de markt, want er is een duidelijke stijging van de afzet zichtbaar. “Knolselderij is, ondanks zijn verschijningsvorm, nog steeds een groeiproduct. De markt groeit en wij groeien mee”, vertelt Sweep. “De afgelopen jaren zijn we ons steeds meer gaan richten op de versmarkt. Daarnaast zijn we druk met het opstarten van nieuwe producten, andere verpakkingen, samengestelde pakketten en salades."
Pierre Sweep leidt het bedrijf met zijn vrouw Susan en met compagnon Cees Izelaar. Een mooi bedrijf. De nieuwbouw is net afgerond en komend jaar wordt het machinepark compleet nieuw opgebouwd. Sweep startte in 2007 met een teelttak en inmiddels werkt het bedrijf met ruim 100 telers.
Kwaliteit is belangrijk
Het belangrijkste kenmerk van de producten is de kwaliteit. Volgens Sweep is dat de enige manier om je als teler - handelaar te onderscheiden in de markt. “We werken intensief samen met onze telers”, vertelt Sweep. “We merken dat de versmarkt een groeimarkt is voor ons en dat betekent dat de kwaliteit en de voedselveiligheid van de producten nog belangrijker worden.” Alle telers, waarmee wordt samengewerkt, hebben alle benodigde certificaten en voldoen aan de strenge eisen die er op het gebied van voedselveiligheid gesteld worden.Sweep ziet zichzelf niet alleen maar als tussenhandelaar. “We signaleren wat de wensen zijn van onze klanten en welke trends er in de markt zijn. Het is belangrijk dat we korte lijnen hebben met de telers”, aldus Sweep. “We werken zeer intensief samen. Ook op het gebied van rassenkeuze, bemesting en bespuiting. Die aanpak blijkt succesvol te zijn. Er zijn slechts twee bedrijven in Europa, die het hele jaar knolselderij kunnen leveren en daar is het bedrijf van Sweep er één van.
Samenwerking met Freeland
Over de samenwerking met Freeland is Sweep tevreden. “Freeland is voor ons een belangrijke afnemer van knolselderij. De samenwerking bestaat reeds een vijftal jaren en verloopt naar volle tevredenheid. De groei, die we samen realiseren, heeft te maken met de specialisatie die we beiden hebben”, aldus Sweep. “Het voordeelvoor Freeland is dat wij over een enorm groot potentieel aan producten kunnen beschikken. En de wensen van klanten van Freeland kunnen direct opgenomen worden in de logistieke stroom. Alle ingrediënten om de succesvolle samenwerking verder uit te bouwen, zijn aanwezig.”
Bron: Nieuwsbrief Freeland