
Nu ook verdeler Del Monte bananen
Samen met medewerker Gregory Goemaere leidt hij het bedrijf. Alles gebeurt in samenwerking met de oudere generatie: eigenaar Fernand van Damme en medewerker Jean-Paul Goemaere. "Wij zijn de vijfde generatie in het familiebedrijf", verwoordt Christophe trots. "De belangrijkste merken, die Van Damme levert, zijn: Chiquita en Fyffes. Daarnaast ook veel andere merken, zoals Turbana, dat onder Fyffes valt, Bonita en steeds meer private label. Ook de Surinaamse Swities nemen een groot deel van de afzet in. Vanaf maandag 16 januari zijn we ook verdeler van Del Monte bananen in België. Zo kunnen we nog een uitgebreider assortiment aanbieden aan de klant."

Christophe Vandenbroeck
De manager geeft aan dat ze een full-service dienst aanbieden. "De klant bepaalt wat hij wil op de verschillende gebieden zoals het verpakken en rijpen en wij leveren een totaalpakket op maat." De komende jaren is Van Damme van plan om verder uit te breiden. "De laatste verbouwing vond 5 jaar geleden plaats en toen kwamen er 8 nieuwe cellen bij. Ook zijn toentertijd de laatste oude cellen vernieuwd. Momenteel zijn we ook weer op zoek naar nieuwe kansen, eventueel in andere plaatsen. Onze klanten blijven zich ontwikkelen en wij evolueren mee, eventueel naar andere plaatsen. Een bedrijf moet blijven investeren om te overleven."

"Over het jaar 2011 mogen we niet klagen", vervolgt de manager zijn verhaal. "Toch merken we dat het steeds moeilijker wordt om per doos de correcte marge te ontvangen. We moeten op kwantiteit werken om winst te maken. De concurrentie in de bananenmarkt wordt steeds groter. Daarom werken we constant aan het updaten van ons gamma en soorten verpakkingen." Van Damme levert voornamelijk aan supermarkten. Hun belangrijkste markt is België en daarna komen Nederland, Frankrijk en Luxemburg. Het bananengamma wordt elk jaar breder. "Supermarkten willen steeds meer soorten en verpakkingen aanbieden aan de consument. Nieuwe innovaties die onze leveranciers op de markt willen zetten, worden vaak door ons 'getest' en onderzocht hoe de markt reageert."

Bananenprijzen dalen elk jaar
Volgens Christophe is er voldoende productie van bananen op de wereld. "Het is niet moeilijk om bananen te vinden. Als gevolg van dit aanbod dalen de bananenprijzen elk jaar. Door de grote productie en de beperkte markt blijven de prijzen laag. Vroeger was er nog sprake van pieken en dalen bij bepaalde seizoenen, maar daar is nu stabiliteit voor in de plaats gekomen. Het blijft rustig en de prijzen blijven laag." Hij verwacht niet dat daar in de toekomst veel verandering in gaat komen. "Toch moeten we positief blijven." 
"Bio op langere termijn zelfs standaard"
Vandenbroeck geeft aan dat de evolutie in de bio-markt de afgelopen jaren steeds groter wordt. "Het aandeel van bio is nu 10 tot 15%. Drie jaar geleden was dat de helft en de groei is groter dan bij conventioneel. We leveren alleen biologisch fairtrade. Vandaag de dag leveren alle supermarkten bio. Dit wordt in de toekomst steeds meer en ik verwacht dat het op langere termijn zelfs standaard wordt. Voor bio heeft Van Damme diverse investeringen gedaan en zijn wij volledig gecertificeerd." 
In 1928 begon van Damme op de importmarkt te Brussel. "We zijn begonnen met de verkoop van groenten en fruit. In de jaren 60 was banaan echt een superexoot en we hebben ons toen stap voor stap gespecialiseerd in bananen". Het dochterbedrijf van Van Damme is Aïda. Dit bedrijf is gevestigd in Brussel en gespecialiseerd in de verkoop van citrus, bananen en exoten.

Voor meer informatie:
Christophe Vandenbroeck
Van Damme NV
Industrielaan 3
1740 Ternat - België
Tel: +32 - 25823131
Fax: +32 - 25824144
www.vandamme.be