Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"2010 was supergroeiseizoen voor prei"

REO ziet afzetmogelijkheden voor prei in Rusland en Oostblok

Prei blijft het grootste en belangrijkste product van de REO Veiling. De aanvoer in 2010 bedroeg 66,5 miljoen kg en bussels aan een gemiddelde prijs van 0,665 euro. Dit betekent een omzet van 44 miljoen euro, goed voor bijna een kwart van de totale omzet. Dit jaar zou de aanvoer schommelen tussen 65 en 70 miljoen kilogram en bussels. “Het was dit jaar een supergroeiseizoen met weinig ziektedruk”, verklaart Rik Decadt, directeur productie bij de REO Veiling. “De groeizame zomer in samenspel met een droog, zonnig najaar zorgden voor hoge opbrengsten en een kwalitatief zéér goed product. In de tweede helft van december verwachten we een gemiddelde aanvoer van zo'n 1,5 miljoen kg per week. Week 1 en 2 worden topweken met tussen 2 en 2,5 miljoen kg per week.”



Grote flexibiliteit

De sterkhouder van de REO Veiling wordt op diverse manieren vermarkt. Flandria-winterprei wordt meestal los (met of zonder wortel) aangevoerd. De levering gebeurt in netzakken (3 en 5 kg) of gebonden met tape, ijzerdraad, elastiekjes of wissen in standaard blauwe EPS-kisten of kartonnen dozen op de klok. Op elke marktvraag probeert de verkoopafdeling een zo optimaal mogelijk antwoord te geven. "De voorverkoop draait steeds beter”, zegt de directeur productie. “Kopers kunnen aangeven hoe ze de producten aangeleverd willen. Momenteel leveren we in voorverkoop prei in kratjes of klapkisten, maar ook ingekorte prei, alleen wit of gedeelte wit en groen kent een groeiende vraag. Producenten zijn bereid héél flexibel te werken in het voorverkoopsysteem (VVK) dat de REO Veiling heeft, naast de klok.”

Q-prei topsegment in Flandria

Sinds 2010 vermarkt de REO Veiling Flandria Q, een topsegment binnen Flandria, dat beantwoordt aan een nieuwe marktbehoefte: een meer verzorgde presentatie en langere houdbaarheid. Flandria Q prei mag uitsluitend worden aangevoerd in de 3-4 sortering (dikkere prei) in blauwe EPS-kisten. De 2-3 sortering (dunnere prei) in Flandria-dozen is heel geschikt voor de export, hoofdzakelijk richting Zuid-Europa.
“Het volume prei met Q-kwaliteit is dit jaar toegenomen. We garanderen een langere houdbaarheid door het respecteren van een ononderbroken koude keten. Een doordachte presentatie waarbij de preibladeren mooi binnen de randen van de verpakking blijven en de prei netjes gerangschikt ligt, maakt van Q prei een nicheproduct met toegevoegde waarde.”

Groeimarkten

"Roeselare en omgeving zijn het centrum voor het vermarkten van prei voor de Europese versmarkt. Duitsland, Frankrijk, Nederland, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en de Scandinavische landen blijven afzettoppers, maar nieuwe afnemers situeren zich in de andere lidstaten. We zien nogal wat mogelijkheden om in de toekomst naar de vroegere Oostbloklanden en Rusland prei te exporteren”, klinkt het.

Bron: Flandria Mail

Publicatiedatum: