"LAVA: "Hopen op een geslaagd 2012, samen met telers"

"VLAM: "Ook volgend jaar schouders onder All Day Long"

Het overaanbod op de markt had in 2011 een ernstige weerslag op de prijsvorming van verse groenten en de EHEC-crisis veroorzaakte een ernstige terugval van de vraag. Nationale en internationale campagnes zetten daarom sterk in op de veiligheid van Belgische groenten. “We hopen, samen met onze telers, op een geslaagd seizoen voor de klassieke teelten volgend jaar”, luidt de wens van Benny Cuypers, verkoper bij LAVA. De succesvolle campagne All Day Long loopt alleszins in 2012 op hetzelfde elan voort.

Zeer productief jaar

Door het warme voor- en najaar kwamen er massa groenten tegelijkertijd op de markt. “2011 was zeer productief voor de glasteelt”, beaamt Benny Cuypers, verkoper bij LAVA. “In het voorjaar stuikten de prijzen in elkaar omdat er een overaanbod was, vooral van tomaten, komkommers, sla en slasoorten. In mindere mate hebben ook paprika, aubergines en courgettes hierdoor een slecht jaar gekend. Voor de wintergroenten, prei, kolen, spruiten en knolselderie, zien we duidelijk twee verschillende periodes: de stevige winterprik in december 2010-januari 2011 zorgde voor een goede vraag naar wintergroenten in de eerste helft van het jaar. Het zachte, warme najaar veroorzaakte overal grote producties van openluchtgroenten met een wisselend effect op de vraag.”



Prijzen onder druk

Als eind mei de EHEC-crisis losbarst, loopt het imago van verse groenten grote schade op. De verkoop in binnen- en buitenland valt in korte tijd zeer sterk terug. Rusland sluit zijn grenzen voor Europese groenten in een periode dat dit voor de Vlaamse telers een heel belangrijke markt van tomaten, paprika en aubergines vormt. Pas eind juni, begin juli, worden groenten, onder meer afkomstig uit ons land, weer op de Russische markt toegelaten. Certificaten garanderen dat de groenten EHEC-vrij zijn. Op de koop toe zetten de druilerige zomermaanden een domper op de zin naar slaatjes. “Zeer wisselvallige weersomstandigheden en de gevolgen van de EHEC-crisis gooiden in de zomer roet in het eten. Mooi najaarsweer zorgde eind oktober voor overproductie van vooral sla en slasoorten, niet alleen bij ons, maar ook in de omringende landen. De prijzen kwamen weer onder druk te staan", illustreert Cuypers de problemen.

Daling in omzet

De omzet op de veilingen ligt drastisch lager dan in 2010. Deze scherpe omzetdaling is in hoofdzaak te wijten aan dramatische prijsdalingen voor glasgroenten. De scherpste prijsdalingen deden zich voor bij sla en slasoorten (-50%), tomaten (-47%), komkommers (-35%) en paprika (-10%). De crisis liet zich echter ook voelen voor groenten in open lucht, al was de prijsdaling hier minder groot.

Flandria: lekker, gezond en betrouwbaar

Begin juni zetten het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM), Flandria (LAVA) en het Verbond van Belgische Tuinbouwcoöperaties (VBT) alle zeilen bij om de consument te overtuigen van de kwaliteit van Belgische groenten. Advertenties in de media brengen het Flandriakeurmerk onder de aandacht met de boodschap: 'Groenten van bij ons zijn lekker, gezond en betrouwbaar'. In een radiospot wordt verwezen naar de website www.mijnflandria.be, waar de bezoeker alle informatie krijgt over de inspanningen van de Belgische tuinbouwsector in het kader van hygiënebewaking. LAVA houdt tegelijkertijd in die periode nauw contact met de binnenlandse distributie en spoort hen aan de veiligheid en de betrouwbaarheid van Flandriagroenten duidelijk zichtbaar te maken. De winkelketens werken hieraan mee.

Informatiecampagne op Duitse markt

Met zijn belangrijke import van verse groenten en fruit uit België heeft Duitsland een grote impact op de export en de prijsvorming binnen de sector. Binnen VLAM wordt een speciale exportcel opgericht om Duitse handelscontacten en persrelaties goed te informeren. In augustus geven VLAM, LAVA en VBT samen met het Groente- en Fruitbureau Holland en het Duitse Veilingverbond op een persconferentie in Berlijn het startschot voor een informatiecampagne. Centraal staat een folder voor de distributiesector die de aandacht vestigt op de strenge controlemechanismen die er gelden voor groenten en fruit. Er volgt nog een ondersteunende campagne met radiospots. “Met '5 am Tag', zetten we in op een herstel van het vertrouwen van de Duitse consument in groenten en fruit door te wijzen op de snelheid en effectiviteit van ons traceerbaarheidssysteem”, luidt het bij VLAM.

'All Day Long' ook in 2012

De campagne All Day Long (2009-2011) moedigt de consument aan om meer groenten en fruit op het bord te brengen tijdens de zes eetmomenten van de dag. All Day Long werd ook dit jaar op diverse terreinen gevoerd, zoals bedrijven, scholen, sportclubs,... Er gebeurden meer acties op de winkelvloer en meer bekendmaking via communicatiekanalen van de supermarktketens zelf. “De campagne was ook dit jaar héél succesvol”, bevestigt Sofie Lambrecht, productmanager groenten en fruit bij VLAM. “Onze acties worden positief onthaald en we hebben onze doelstelling ruimschoots gehaald. We zien voor 2010 duidelijk een stijging van het verbruik van groenten en fruit bij de jonge doelgroep in vergelijking met het referentiejaar 2006.”
VLAM kreeg groen licht van Europa voor een nieuwe promotiecampagne die over drie jaar zal lopen. “Vanaf januari 2012 zetten we opnieuw onze schouders onder All Day Long. Het concept blijft hetzelfde maar er worden andere accenten gelegd. Alleszins blijven we sterk inzetten op samenwerking met de distributie”, aldus Sofie Lambrecht.

Bron: Flandria Mail


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven