Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Hogere voedselprijzen bepalen trends in supermarkten in 2012

Analist, journalist en trendwatcher Phil Lempert, de man achter de website supermarketguru.com ziet in zijn vooruitblik naar 2012 tien trends. De belangrijkste trends komen voort uit de hoge voedselprijzen. Deels zijn de trends, die hij signaleert, ook voor de Nederlandse markt relevant.

De voedselprijzen zullen in 2012 verder stijgen, voorziet Lempert. Daardoor gaan consumenten meer op zoek naar kortingsbonnen, bonuskaarten voor frequente bezoekers en maken ze intensiever gebruik van een boodschappenlijstje. Vanwege de hoge prijzen gaan steeds meer consumenten thuis eten om geld te besparen. Om daar op in te springen, moeten supermarkten zorgen voor scherpe aanbiedingen en zorgen voor flinke kortingen op de momenten dat er grootschalig wordt ingekocht, zoals bijvoorbeeld bij de boodschappen voor de feestdagen.

Ouderen en mannen

De ouderen ontwikkelen zich meer en meer tot een specifieke doelgroep om rekening mee te houden, omdat ze veel te besteden hebben en de groep steeds groter wordt. Supermarkten zullen daarom niet alleen hun assortiment daarop aan moeten passen, maar moeten ook zorgen dat het boodschappen doen fysiek gemakkelijk wordt gemaakt, bijvoorbeeld via het gebruik van bredere gangpaden en lagere planken. Verder stelt Lempert vast dat steeds meer mannen actief betrokken zijn bij het bereiden van eten en zij zullen ook vaker naar de supermarkt gaan om boodschappen te doen.

Herkomst en producten met minder suiker

Consumenten willen ook steeds meer weten van de afkomst van de producten die ze kopen. Die belangstelling zal nog verder groeien. In 2012 zullen er meer producten met weinig suiker op de markt komen, voorziet Lempert. Hij denkt dat de hoeveelheid suiker in een product de belangrijkste gezondheidsclaim gaat worden voor het aanprijzen van producten.

Elektrische snufjes

Verder bestaat er volgens de trendwatcher een hoge waardering voor een supermarkt met veel elektrische snufjes. Zelfscanners, mobiele scanners, prijsvergelijkingen met andere supermarkten en instore interactieve mediaschermen worden door veel consumenten aantrekkelijk gevonden. Dat speelt met name wanneer er koopsuggesties worden gedaan en speciale aanbiedingen op basis van aankopen in het verleden. Consumenten zullen ook hun mobieltjes gaan gebruiken om bijvoorbeeld een prijs-per-portie te berekenen.

bron: Supermarketguru
Publicatiedatum: