Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Gezondheidswetenschapper Wilma Waterlander:

"Agf-prijzen in supers worden kunstmatig hoog gehouden"

De prijs van groente en fruit in de supermarkt wordt kunstmatig hoog gehouden. Supermarkten doen dit ter compensatie van het verlies dat ze lijden op de verkoop van bier en wasmiddelen. Dat zei gezondheidswetenschapper Wilma Waterlander zaterdag in gesprek met Harmke Pijpers in BNR Gezond. Onderwerp van gesprek was de constatering dat gezonde producten vaak duurder zijn dan ongezonde. Waterlander, die promotieonderzoek deed naar dit onderwerp, stelde: "Hoe gezonder het wordt, het duurder het eten is. Ik heb gesproken met verschillende supermarktmanagers. Die hebben aangegeven dat ze bewust een grote marge op groente en fruit rekenen. Dit om te compenseren voor het verlies dat ze draaien op wasmiddel en bier. Die worden onder de prijs verkocht, onder andere door de supermarktoorlog."

Een patatje kost nog niet half zoveel als een salade en een blikje cola is goedkoper dan een flesje water. Wie de eindjes aan elkaar moet knopen, bespaart honderden euro's als hij verse, biologische groenten en gezond meergranenbrood gewoon in de schappen laat liggen. Met het oog op je portemonnee kan je beter mikken op snelle en makkelijke happen. Gevolg is dat lager opgeleide mensen, die weinig te besteden hebben, vaker ziek zijn dan hun beter opgeleide landgenoten. Waterlander beaamde: "Mensen eten veel te weinig fruit en groente en te veel verzadigd vet en te veel zout.

Uit haar promotieonderzoek is gebleken dat het goedkoper maken van groente en fruit leidt tot "een substantiële verhoging van groente- en fruitaankopen", gaf ze aan. "Dat scheelt een aantal kilo's groente en fruit per week." Volgens Waterlander kan dit resultaat al worden bereikt bij een prijsverlaging van 25 procent. Zij zei over het consumentengedrag in de supermarkten: "We zien dat de gezonde keuze niet de makkelijke keuze is. Het klopt dat je met weinig geld toch gezond kan eten. Maar je moet wel goed geïnformeerd zijn om weerstand te bieden aan alle andere dingen."

Philip den Ouden, directeur van de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie, gaf op BNR aan geen voorstander van zo'n prijsverlaging te zijn. "Het is belangrijk dat het voor iedereen mogelijk moet zijn om een verantwoord voedingspatroon samen te stellen. Maar dat kan nu al voor een prijspeil dat de consument zich kan veroorloven."

Ook van Henrieke Crielaard, beleidsmedewerker bij het Centraal Bureau voor de Levensmiddelenhandel, vindt Waterlanders idee voor een prijsverlaging geen bijval. Crielaard zei tegen BNR's Harmke Pijpers: "Ik ben van mening dat er voldoende groente te koop is voor weinig geld. In elke consumentenblad wordt regelmatig aandacht besteed aan lekker, gezond en goedkoop eten. En in winkels vind je receptenkaarten voor zulke weekmenu's voor minder dan 25 euro."

Bron: BNR.nl
Publicatiedatum: