Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Reacties Jan van Dongen, Ton Stolk en Willem Zonnevijlle

"Starre rijtijdenwet maakt transport onwerkbaar"

Tholen - "Een transporteur moet zijn best doen om zich aan de wet te houden. Maar de huidige rijtijdenwet is zo star en strikt dat het eigenlijk onwerkbaar is", zegt Jan van Dongen van Van Dongen Transport uit Dirksland. "Agenten kunnen op de digitale tachografen 28 dagen terugkijken. En als een chauffeur bijna thuis is, mag hij op basis van de rijtijdenwet dus niet, pakweg nog een kwartiertje naar huis rijden. In Nederland kan een agent dit nog door de vingers zien, maar in Spanje en Frankrijk gebeurt het dat chauffeurs voor elk wissewasje worden bekeurd. Want er is niets Europees geregeld. Alles gebeurt op basis van willekeur."

"Digitale tachografen zijn bedoeld voor de verkeersveiligheid, maar ik kan je zeggen dat chauffeurs er niet goed van worden. Er zit geen enkel greintje flexibiliteit in het systeem! Soms schat je in dat je in drie uur en een kwartier in Rungis bent, maar doe je er een half uurtje langer over. Daar biedt het systeem geen enkele ruimte toe", zegt Jan verontwaardigd. "Ik kaart deze problemen al jaren aan bij TLN, maar er wordt niets mee gedaan."



Ook volgens Ton Stolk van transportbedrijf Transtolk is de rijtijdenwet niet meer op de werkelijkheid gebaseerd. "We worden als misdadigers behandeld. Chauffeurs, die hun ellenlange pauze moeten maken, mogen niet eens hun auto bewegen om naar het toilet te gaan, want dan wordt hij drie weken later aangehouden en krijgt hij een boete van 1.500 euro aan zijn broek! Nou, dan kun je beter in het gevang zitten!"

"In Nederland gaan de boetes naar een centraal punt, maar in Spanje mag een departement zijn geld houden. Die gasten zijn dus gebrand om boetes uit te schrijven. De Spaanse chauffeurs worden net zo hard gepakt. Men is met name gefocust op het koelvervoer. Je moet onderhand 10% van de vrachtprijs verwerken voor de boetegelden", zegt Ton. "Daarbij komt dat het steeds moeilijker wordt om goede chauffeurs te vinden. De rijtijdenwet zorgt ervoor dat de chauffeurs de hele week van huis zijn en minder verdienen."

Willem Zonnevijlle van Mooij is er heel simpel in. "Negen van de tien keer dat je een overtreding hebt, moet je'm betalen. De prijzen rijzen de pan uit, laten we dat vooropstellen. Maar eigenlijk moet er een Europese harmonisatie zijn op het bekeuringenbeleid. Er zijn nu een aantal bedrijven die zich erin specialiseren om binnen een bepaalde tijdslimiet de bekeuring te betalen of aan te vechten. Het gebeurt dan ook dat de boetes een stuk minder duur zijn."

Transport in Nood
Zo is ook 'Transport in Nood' opgericht, dat internationale transporteurs voorziet van voordelige passen voor de afhandeling van betalingen op Europese tolwegen en tunnels. Deze tolkredietsystemen bieden transporteurs onderweg vele voordelen en generen de nodige kortingen. Binnen een uur, en met een unieke betaalkaart zelfs binnen vijf minuten, zijn chauffeurs weer op weg.

Positief puntje is dat transportbedrijven inspelen op de wijzigingen in de Europese regelgeving met een nieuwe digitale tachograaf versie 1.4. Tot nu schreef die voor, dat gedeelten van een minuut werden afgerond op een hele minuut. Dat is de transportsector vanaf de invoering van de digitale tachograaf een doorn in het oog geweest. Dit omdat er daarmee veel kostbare rijtijd verdampt. Zo berekende TLN, dat het wettelijk afronden in de stedelijke distributie kan oplopen tot een verlies van 45 minuten per dag.

De veranderde verordening bepaalt nu dat "de hele minuut beschouwd dient te worden van hetzelfde type activiteit als de langste ononderbroken activiteit binnen die minuut (of laatste van even lange activiteiten)". Bijvoorbeeld, er van uitgaande dat een chauffeur een aflevering doet, waarbij het voertuig na 29 seconden rijden tot stilstand komt en voor de resterende 31 seconden "arbeid" registreert, dan zal de hele minuut geregistreerd worden als "arbeid" in plaats van rijden. De rijtijdwinst kan over een hele werkdag oplopen tot ruim 30 minuten. "Met deze nieuwe tachograaf wordt het verschuiven van de auto's op het dock bijvoorbeeld niet meer meegerekend. Dus dat zal een hele hoop rompslomp schelen", concludeert Jan van Dongen.

Acties vrachtwagenchauffeurs
Vrachtwagenchauffeurs hebben gisteren tussen 11.00 en 12.00 uur actie gevoerd op de snelweg. Ze reden niet harder dan 60 km per uur. Er deden zich geen problemen voor. De ANWB zegt dat nergens files ontstonden door de protestactie. De actie was gericht op de concurrentie van goedkope Oost-Europese chauffeurs. Vergeleken met hun Nederlandse collega's kosten Polen, Bulgaren of Roemenen bijna niks. Vakbond FNV Bondgenoten constateerde dit jaar dat een salaris van drie euro bruto per uur normaal was.

TLN helpt daarom bedrijven al jaren bij het opzetten van vestigingen in met name Polen. Het resultaat is duidelijk te zien in de statistieken. Voerden vrachtwagens met Nederlands kenteken in 1999 nog een zesde van het internationale wegvervoer door Europa uit, nu is dat nog maar 8%.

FNV Bondgenoten legde met eigen onderzoek bloot dat de verhuizing van Nederlandse bedrijven vaak niet meer dan een administratietruc is om goedkope Oost-Europese arbeidskrachten te werk te stellen. Regelmatig blijkt de buitenlandse vestiging namelijk niet meer te zijn dan een brievenbus in Krakow of een kantoortje driehoog achter in Warschau. Zo stuitte de onderzoeker van de bond op bedrijven die aan wegen waren gevestigd waar het verboden in te rijden was voor...vrachtwagens. Ook de Vereniging Eigen Rijders Nederland is fel tegen de toestroom van Oost-Europese chauffeurs.

Ook het zwaard van de digitale tachograaf hangt boven de hoofden van de chauffeurs. Zo vertelt chauffeur Dirk Eindhoven in De Telegraaf: "Vroeger had je altijd wat marge. Want een kwartier of halfuur meer, dat zagen ze bij de controles niet zo snel. Daardoor kon je de wagen altijd op een veilige parking met wegrestaurant en douches neerzetten. Als je je nu exact aan de regels houdt, kan dat vaak niet meer. Daardoor zetten vooral de Oost-Europeanen hun auto op de meest onmogelijke plekken neer. Op de eerste de beste parkeerplaats, of als die vol is, op de vluchtstrook. Eten doen ze toch allemaal uit wat wij de kist noemen. Niet zo gek als je zo weinig verdient. Bazen gaan dat normaal vinden. Maar dat is het natuurlijk niet. Want jij wil toch ook aan het einde van de dag fatsoenlijk eten en douchen?"

De Inspectie Verkeer en Waterstaat constateerde onlangs dat 30% van de truckers die rijden met koelwagens, knoeit met de tachograaf. Dat kan door een magneet bij het apparaatje te houden. Chauffeur Eindhoven rijdt zelf in zo'n geconditioneerde wagen versproducten tussen Spanje en Frankrijk. Hij zegt nadrukkelijk niet te sjoemelen, maar kan zich er wel wat bij voorstellen. "Wij krijgen van klanten te horen dat we om zes uur voor de deur moeten staan. Hoe we dat doen, moeten we zelf maar uitzoeken. De druk is dan met al die regeltjes zo groot!"