Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
afnemers bepalen welke rassen geplant worden

Labrunier: met nieuwe druivenrassen 2 oogsten per jaar


Tholen - Brazilië staat bekend als grote druivenproducent. Het land en de rest van de wereld staat volgens Arnaldo Eijsink de komende jaren heel wat te wachten met betrekking tot de druiventeelt en verkoop. "We zijn bezig met het ontwikkelen van nieuwe resistente druivenrassen. Deze zullen in de toekomst twee keer per jaar kunnen worden geoogst in het Petrolina gebied ", vertelt de CEO van Labrunier. 

Het begon allemaal zo'n 40 jaar geleden toen Jacques Defforey, de oprichter van het wereldwijde Carrefour, met Arnaldo een druivenplantage en veehouderij op te zetten in Brazilië. "In 2007 werd Carrefour uitgekocht en werd het druiventeeltbedrijf Labrunier volledig eigendom van de familie Defforey. Het was namelijk erg competitief om én een landbouwbedrijf te bezitten en supermarkten, dus dat is toen gesplitst." 




Explosief stijgende vraag binnenland
Vanaf het begin richtte Labrunier zich op de teelt en verkoop van druiven in binnen- en buitenland. "We hebben altijd bewust gekozen voor export omdat je er dan voor moet zorgen dat de kwaliteit perfect is. Toentertijd was exporteren nog voordelig vanwege de zwakke real en hoge dollar en euro. Momenteel is Brazilië op veel gebieden een ontwikkeld land en neemt de binnenlandse druivenafzet steeds meer toe." De export is in die jaren niet echt toegenomen aldus Arnaldo. "Er wordt elk jaar wel meer geproduceerd, maar dat gaat vooral naar de lokale markt. Deze markt is erg groot en groeit enorm. Brazilië heeft 200 mln inwoners. Ongeveer 20% van de bevolking is in staat om druiven af te nemen, dat is een groep groter dan alle inwoners van de Benelux bij elkaar. Ook de prijzen op de binnenlandse markt zijn beter dan bij export. Ik verwacht dat we over een paar jaar meer dan 25.000 hectare nodig hebben om alleen al aan de vraag van de binnenlandse markt te voldoen. Momenteel wordt de Braziliaanse markt in het voorjaar overspoeld met Chileense, maar met meer productie van nieuwe rassen zal dit in de toekomst niet meer zo zijn."



Nieuwe rassen
Arnaldo Eijsink, CEO van Labrunier, geeft aan dat ze al jaren bezig zijn met de ontwikkeling van nieuwe rassen. "Het is om verschillende redenen belangrijk dat deze binnenkort worden aangeplant. Ten eerste worden de arbeidskosten in de Braziliaanse druiventeelt steeds hoger. Arbeidskosten zijn 60% van de totale kosten. Dit is echt het grootste probleem op het moment. Per volgend jaar stijgen de lonen van de plukkers met 14%. Een ander issue is de klimaatverandering. We hebben steeds meer last van regen en kunnen daardoor niet meer net als vroeger twee keer per jaar oogsten." Hij legt uit dat dit in de toekomst wel weer mogelijk zal zijn. "Wij zorgen ervoor dat er na de eerste oogst niet meer geïrrigeerd wordt en de planten niet meer doorgroeien. Er is dan sprake van een 'winter'. Door ervoor te zorgen dat de ranken op het juiste moment wel weer water krijgen, kan voor de tweede keer worden geoogst. Collegatelers met wijndruiven hebben op deze manier zelfs 5 oogsten gedurende 2 jaar.



Marktgericht telen
De teelt vindt plaats in de streek Petrolina. "Het klimaat in deze streek is ideaal en de beste voor druiventeelt. Ook uit andere landen wordt interesse getoond. Het is echt een toekomstgebied voor de druiventeelt. Het totale areaal is op dit moment 12.000 hectare en zal in de toekomst zeker verdubbelen. De nieuwe variëteiten zorgen voor een hogere productie per hectare, om de kosten te drukken. Daarnaast zijn ze resistent voor regen en kan er weer twee keer worden geoogst. Ook zal minder gebruik worden gemaakt van gewasbeschermingsmiddelen en zullen er minder 'krenten' per druivenrank zijn. Een ander belangrijk aspect is de langere shelf-life." Arnaldo geeft aan dat dit is wat de consument wil. "De smaak zal wel per markt verschillend zijn, de locale markt heeft een andere smaak dan de Europese consument." Hij vertelt dat er 73 nieuwe rassen zijn. "Aan vijf hebben we al voldoende voor een goede teelt en kunnen de 'oude' rassen opgeruimd worden." Momenteel is Arnaldo in Nederland om zijn klanten de nieuwe rassen te laten proeven, zodat er een keuze gemaakt kan worden. "Naar verwachting zullen de nieuwe rassen in 2012 commercieel worden aangeplant."


Retail grote afnemer
De druiven worden geleverd aan diverse supermarktketens over de hele wereld. "De belangrijkste afnemers zitten in Europa. Voorbeelden zijn Tesco, Sainsbury's, Walmart, Albert Heijn en Coop. "Belangrijk is dat het bedrijf van origine een supermarkt is en dat wij weten hoe we met de retail moeten handelen. We weten hoe ze denken en wat ze willen. Onze kracht is dat we direct contact hebben met de retailers en dat we rechtstreeks leveren."

Concurrentie
In november en december zijn de Zuid-Afrikaanse en Chileense druiven op de markt. "Vroeger waren we voor deze landen echt lange tijd alleen op de markt, maar we hebben steeds meer last van India, die er de laatste jaren is bijgekomen. Hierdoor wordt onze positie van exclusieve distributeur in deze periode steeds kleiner. Daarom richten we ons ook op nieuwe markten zoals China en Indonesië." Arnaldo benadrukt dat Europa de grootste exportklant is en voorlopig ook wel zal blijven. "Daarna komt de VS, Canada, Azië en West-Dubai." 


Meer info:
Arenaldo Eijsink
Email