Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

3,6 miljoen voor werken aan Duits vertrouwen in glasgroenten

De komende drie jaar vindt een omvangrijke campagne plaats in Duitsland om het vertrouwen in glasgroenten terug te winnen. Daartoe heeft de EU gisteren definitief besloten. Jaarlijks zal € 1.200.000 worden ingezet om de Duitse consument te doordringen van de veilige en gezonde eigenschappen van glasgroenten.

Het besluit tot promotie werd genomen naar aanleiding van de EHEC-crisis van afgelopen zomer. De Duitse overheid en Duitse consumenten trokken onterecht de conclusie dat glasgroenten onveilig waren voor consumptie. Dit resulteerde in een radicale consumptiestop van glasgroenten en daardoor een schade voor Nederlandse tuinbouwbedrijven van ruim 315 miljoen Euro (230 miljoen teelt, 85 miljoen handel). Op 16 augustus gaf de Duitse overheid zelf aan dat glasgroenten veilig kunnen worden geconsumeerd. Toch was het vertrouwen in de producten inmiddels geschaad.

Teneinde dit vertrouwen terug te winnen, werd nog tijdens de crisis een plan ingediend bij de EU. De EU heeft definitief besloten de aanvraag goed te keuren.
Doelstelling is om het vertrouwen en daarmee de consumptie van de consument te herstellen naar het niveau van vóór de EHEC-crisis. Meer transparantie, duidelijkheid en inzicht in de productiewijze moet leiden tot een positiever beeld van de voedingstuinbouw en meer goodwill. Hiermee kan het risico op dergelijke calamiteiten in de toekomst worden beperkt.

Het programma omvat een voorlichtingscampagne voor glasgroenten zoals komkommer, tomaat, paprika, aubergine, courgette, snijbonen, slasoorten, rucola, radijs en kiemgroenten. Aangezien komkommer, tomaat en paprika alle drie in de top 5 staan van huishoudelijke aankopen van verse groenten door Duitse consumenten, zullen deze nadrukkelijker in de campagne naar voren komen.

De campagne wordt gecoördineerd door GroentenFruit Bureau onder aansturing van de stuurgroep vruchtgroenten en is onder andere gebaseerd op het ontwikkelen en communiceren van een emotioneel aantrekkelijk communicatieconcept voor glasgroenten. Het verhogen van het kennisniveau over de principes van de glasgroenteteelt is een speerpunt. Informatie daarover wordt beschikbaar gesteld en is toegankelijk via internet online media en andere moderne oplossingen zoals QR code. Ook legt het programma de focus op het realiseren van een juiste waardering voor en het vertrouwen in de teelt en afzetketen van glasgroenten.

GroentenFruit Bureau is het expertisecentrum voor en namens de Nederlandse groente- en fruitsector. Met gerichte campagnes in binnen- en buitenland wordt het imago van groenten en fruit versterkt en de consumptie ervan bevorderd. GroentenFruit Bureau wil een concrete bijdrage leveren aan de volksgezondheid door het stimuleren van de consumptie van de dagelijkse norm '2 ons groenten en 2 keer fruit.

www.groentenfruitbureau.nl

Publicatiedatum: