Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Franse appelprijzen zullen naar verwachting stijgen

Frankrijk – Ondanks de recente economische crisis die veel druk op de markt heeft gezet, verwachten Franse appeltelers dat de prijs van hun fruit binnenkort zal versterken. 

‘De prijzen in Europa zijn moeilijk te veranderen vanwege de crisis,’ vertelt Marc Peyres van Blue Whale Growers, de grootste appelexporteur in Frankrijk. Volgens hem zijn de consumenten door de crisis erg gevoelig geworden voor de prijs: ‘De economische crisis heeft veel druk gelegd op de prijsdiscussie. Het lijkt alsof dit het enige is waarover gesproken word.’ 

Toch gelooft hij dat de markt zich uiteindelijk niet meer alleen zal focussen op het produceren van zo goedkoop mogelijk fruit. ‘Ik denk dat de consument, zelfs tijdens de crisis, de kwaliteit van het product het meest belangrijk vindt. Daarom moeten we er voor zorgen dat we kwaliteit leveren zodat men vaker bij ons bestelt.’

‘De oogst van dit jaar is uitzonderlijk goed. De vruchten hebben een mooi formaat en sommige appels zijn zelfs te groot,’ zo vertelt Peyres. Deze week wordt de oogst van dit jaar afgerond. De eerste lading appels was erg goed, maar met de tweede lading Gala appels waren wat problemen vanwege het weer. Toch denkt hij dat de kwaliteit over het algemeen erg goed zal zijn.

Dat is volgens hem hetgeen dat er uiteindelijk voor zorgt dat de verkoop stijgt: ‘Als je appels een kwalitatief slechte smaak hebben, dan is er geen enkele kans dat je ze buiten Europa kwijt raakt. De prijs is nog steeds belangrijk, maar de smaak is het belangrijkste wanneer je de verkoop wil laten stijgen.’

Blue Whale
M.I.N. BP 417 
82004 Montauban 
Publicatiedatum: