Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Zorgen over voedselveiligheid door schaalvergroting

Van de Nederlanders maakt 35% zich meer zorgen over de voedselveiligheid in het algemeen, nu voedingsgewassen steeds grootschaliger worden geteeld en verwerkt. Dat blijkt uit de Foodmonitor van Intomart GfK en Food for Food waaraan door 1786 mensen werd meegewerkt. De onderzoekers vinden het bijzonder dat zo'n grote groep consumenten hier zorgen over heeft, terwijl het eten nog nooit zo veilig is geweest. Er is volgens hen een duidelijk verschil tussen de feitelijke veiligheid van voedsel en de perceptie van de consument.

Een Amerikaans onderzoek door het Center for Food Integrity (CFI) geeft een interessant inzicht dat mogelijk ook voor Nederlandse consumenten opgaat. Consumenten vereenzelvigen zich meer met het kleine agrarische familiebedrijf, aldus de CFI-onderzoekers. De kleine boer heeft dezelfde waarden en prioriteiten als de consument zelf. Dat denkt de consument tenminste en daarom heeft de consument meer vertrouwen in producten van de boer die relatief kleinschalig produceert. Grootschalige agrarische bedrijven hebben volgens de consument heel andere prioriteiten en dat voedt het wantrouwen. Zij vermoeden dat op de grote bedrijven vooral draait om winst en productiviteit en dat minder wordt gehecht aan duurzaamheid, diervriendelijkheid en voedingswaarden.

Food for Food vraagt zich af of het zinvol is voor bedrijven om te investeren in de communicatie naar de consument. De 65% die zich geen zorgen maakt over de voedselveiligheid als gevolg van schaalvergroting, hecht mogelijk vooral aan lage prijzen. Het is daarnaast de vraag of het percentage consumenten dat zich zorgen maakt over de voedselveiligheid als gevolg van schaalvergroting in de toekomst, zal stijgen of dalen. De verwachting is wel dat dit percentage eerder zal stijgen dan dalen.

Bron: Food for Food
Publicatiedatum: