Snellere goederenontvangst moet voor 2013 geregeld zijn

De logistiek binnen de levensmiddelensector kent een aantal uitdagingen. Met de sectorbrede uitrol van het GS1-label en het GS1- verzendbericht moeten de belangrijkste knelpunten binnenkort zijn opgelost. Mits de hele sector samenwerkt natuurlijk. Om wachttijden van chauffeurs te verkorten en goederen ontvangen en lossen te versnellen, is een sectorbrede uitrol van het GS1-label en het GS1-verzendbericht noodzakelijk. Dat stelt de GS1-stuurgroep Supply Chain. Zij hebben daarom bepaald dat de levensmiddelensector voor eind 2013 deze oplossing moet gebruiken bij de goederenontvangst.

Laadruimte

Diverse retailers - waaronder Albert Heijn, C1000 en Metro - zijn al om. Zij zetten de SSCC-code en het GS1-label in combinatie met het GS1-verzendbericht reeds in om het proces van goederenontvangst te versnellen. Dat is hard nodig, want daarmee worden niet alleen de wachttijden van chauffeurs bij distributiecentra verkort maar kan ook efficiënter gebruik worden gemaakt van beschikbare laadruimte.

Argumenten

GS1-labels en -verzendberichten zorgen ook nog eens voor een kortere leadtime, zeer gewild in tijden waarin snel moet worden ingespeeld op de wensen van de grillige consument. Daarnaast neemt het aantal beschikbare chauffeurs snel af door de vergrijzing. De argumenten om als sector compleet over te stappen op het GS1-label en het GS1- verzendbericht stapelen zich dan ook op.

Oplossing

Ook de praktijkresultaten ondersteunen deze ontwikkeling. Retailers, logistiek dienstverleners en leveranciers hebben bewezen dat ze 80% tijd kunnen besparen met de oplossing. Reden voor de sector om nu echt vaart te maken voor een sectorbrede toepassing.

Betrokkenheid ketenpartijen

Rowell Versleijen, directeur logistiek Plus Retail en co-voorzitter van de stuurgroep die bij GS1 verantwoordelijk is voor de implementatie: "Wij zijn blij dat de gehele sector met GS1-labels en -verzendberichten gaat werken. Hoe uniformer de aanpak, hoe eenvoudiger alle ketenpartijen mee kunnen doen. Dit zal het resultaat absoluut ten goede komen."

Marnix Tax, European supply chain development director, Sara Lee en tevens co-voorzitter van de stuurgroep: "Het verkorten van de wachttijden van de chauffeurs is één van de grootste logistieke uitdagingen. Door de inzet van GS1-labels en -verzendberichten kunnen we het goederenontvangstproces in de keten optimaliseren. Een bijkomend voordeel: de ketenkosten worden lager doordat we het wagenpark efficiënter kunnen inzetten."

Eén werkwijze

Marco van der Lee, sectormanager levensmiddelen: "De grillige consumentvraag zet de leadtimes in de gehele sector onder druk. Door het hanteren van één werkwijze bij goederenontvangst, krijgen we een betere doorstroming van goederen in de hele supply chain. Dit resulteert in het sneller, beter en tegen lagere kosten bedienen van de consument." Het is daarom nu bij uitstek het moment om mee te gaan met de stroom. Als de hele sector in 2013 het GS1-label en het GS1- verzendbericht heeft ingevoerd, zullen de voordelen elkaar nog meer versterken.

Hoe werkt het?

Alle binnenkomende goederen worden middels de unieke SSCC-code op het GS1-label gescand. De code wordt gekoppeld aan een eerder, via EDI, ontvangen GS1-verzendbericht waarin informatie over de inhoud van de pallets (artikelen, aantallen en houdbaarheidsdatum) staat vermeld. Zo is precies bekend welke goederen binnen zijn gekomen. De totale zending is snel gelost en ingeboekt. Zie hier een animatie ter illustratie.

Bron: GS1

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven