Trend local for local groeit

Het afgelopen seizoen van vollegrondsaardbeien was er een met pieken en dalen, zowel in de aanvoer als de prijsvorming. Gemiddeld genomen zal het voor de meeste telers een rendabel jaar zijn geweest. Wat zeker positief heeft uitgepakt, is de situatie in Duitsland, vertelt Boudewijn van der Wal van Veiling Zaltbommel. "De afgelopen jaren zag je daar grote arealen opkomen, wat het aanbod flink heeft vergroot. Maar vervolgens is een aantal grote telers daar weer mee gestopt. Dat heeft dit jaar een flink herstel van de rentabiliteit gegeven."

Local for local

Als er één trend is waar Nederlandse aardbeientelers en ook andere groenten- en fruittelers terdege rekening mee moeten houden, is het 'local for local'. Dit is de voorkeur voor producten uit eigen land, die in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk sterk leeft. "Daar moeten we tegenop boksen, waarbij een exporterend land zoals Nederland altijd aanvullend is op de eigen productie. Dit is in het VK altijd heel duidelijk; het is wachten tot de productie daar wegvalt."

De toenemende voorkeur voor binnenlands product op de exportmarkt maakt dat voor Nederlandse telers de binnenlandse markt nog belangrijke wordt. De campagne Zomerfruit is erop gericht de consumptie van aardbeien, frambozen, bramen en bessen te stimuleren. Dit jaar is topkok Pierre Wind ingezet als grote promotor. Ook het tellersinitiatief op het gebied van aardbeien, het Twitteraccount Aardbeiweetjes en de site hollandseaardbeien.nl is bedoeld om de kennis over en de waardering voor de kwaliteit van Nederlandse aardbeien te vergroten.

Bron: NieuweOogst ZLTO

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven