Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Omzet foodservice stabiel, tankshops in de plus

De omzet in de totale foodservicebranche in Nederland komt dit jaar uit op een nulgroei. Het volume daalt weliswaar, maar door een prijsstijging van ongeveer 2,5 procent bereikt de omzet in de totale buitenhuisconsumptie de nullijn. De tankstations is het enige verkoopkanaal binnen out-of-home met omzetgroei.

Dat blijkt uit cijfers van de onderzoeksbureaus FoodService Instituut Nederland (FSIN) en Foodstep. De goede septembermaand van dit jaar, met zacht weer, heeft de buitenhuisconsumptie een positief zetje gegeven. Tot en met november komt hierdoor de omzet van de branche in 2011 0,7 procent hoger uit dan in dezelfde periode vorig jaar. FSIN en Foodstep verwachten dat door de economische situatie de omzet eind 2011 uitkomt op 0 procent. De horeca noteert tot en met november van dit jaar een kleine omzetplus van 0,8 procent. Het totaalresultaat van catering bij bedrijven, onderwijs en zorginstellingen zal dit jaar eveneens op een klein plusje uitkomen van 0,9 procent. De fastservicebranche vertoont over 2011 geen enkele omzetstijging.

Omzetgroei tankshops

De branche, die het wel goed doet, is dat van de tankshops. Hier is dit jaar tot en met november sprake van een stijging van 2 procent. Volgens beide onderzoekbureaus is deze stijging overigens vooral te danken aan de hogere tabaksaccijns. “Deze cijfers geven ons voldoende zekerheid dat 2011 voor wat betreft de geldomzet in de buitenhuisconsumptie ongeveer op een nulgroei zal uitkomen”, stelt Jan Willem Grievink van FSIN. “Dat betekent dat er sprake is van een daling van het volume, omdat er sprake is van een gemiddelde prijsstijging van ongeveer 2,5 procent.”

Bron: Out-of-Home Shops

Publicatiedatum: