Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Op vakantie zijn groenten anders

Drie op de tien consumenten in Nederland heeft een voorkeur voor groenten zoals gezien op vakantie. Voor een zelfde deel van de consumenten geldt “oost west, thuis best”. De “wedstrijd” is dus onbeslist. Dat blijkt uit een onderzoek onder consumenten die afgelopen zomer op vakantie zijn geweest.

Nederland, Frankrijk en Duitsland

Van de ondervraagde consumenten geeft ruim de helft aan (56%) afgelopen zomer op vakantie te zijn geweest. Blijkbaar heeft het slechte weer de vakantiegangers niet weerhouden om in eigen land op vakantie te gaan, want Nederland staat bovenaan de top 5 van de vakantiegangers. Frankrijk en Duitsland staan op de tweede respectievelijk derde plaats. Het onderzoek is uitgevoerd in de eerste week van september.



Wat anders in het buitenland?

De kopers is gevraagd of hun iets opgevallen is aan het groente- en fruitaanbod in het buitenland. 50% vond dat de producten er anders uitzagen of dat er überhaupt andere productsoorten werden aangeboden. Een kwart merkte op dat het groente en fruit anders gepresenteerd werd. Een kleinere groep mensen merkte specifiek op dat de kwaliteit beter was (dan thuis) en ook de smaak.

Op de vraag wat er precies anders was aan de producten of aan de presentaties gingen consumenten vooral in op de smaak en het uiterlijk van de producten. Sommige kopers merkten op dat groente en/of fruit er minder mooi uitzag in het buitenland - minder perfect - maar wel lekkerder smaakte.

“Andere soorten tomaten, lelijk om te zien maar lekkerder dan de Nederlandse.”
“Het fruit was niet behandeld en zag er minder mooi uit, maar was veel lekkerder in Spanje en veel verser ook!”
“Niet helemaal perfect, maar wel vers.”
Een aantal consumenten vond de minder perfecte presentatie juist aantrekkelijk.
“Lekker boers, oorspronkelijk.”
“Niet zo klinisch en perfect, steviger, lekkerder en wat primitiever geëtaleerd.”
“Zagen er veel biologischer uit, Nederland wil alleen maar perfectie.”
“Minder kunstmatig.”
Maar niet iedereen is gecharmeerd van een minder strakke presentatie.
“Minder keus en het lag in lelijke dozen.”
“Slechtere presentatie dan in Nederland.”
“Minder mooi van vorm.”
“Ik vind de groente hier frisser uitzien.”

Vakantiegevoel ontbreekt thuis

Slechts 30% heeft een voorkeur voor groente- en fruitverkoop zoals gezien op vakantie. Eenzelfde percentage kopers denkt “oost west, thuis best” en heeft toch liever dat het groente- en fruitaanbod zo is als thuis. Eén consument verwoordt het treffend: “Thuis koop ik groente en fruit in de supermarkt of bij de boer, alleen het vakantiegevoel ontbreekt en dat is waarschijnlijk het grootste verschil”.

Aanbod in Nederland prima

Op de vraag wat men zou willen veranderen aan het groente- en fruitaanbod in Nederland, antwoordt ruim een derde van alle vakantiegangers “niets” of “het is prima zo”. 8% wil graag meer variatie en volgens nog eens 8% moet het aanbod goedkoper. Een kleiner percentage wil graag meer biologische of onbespoten producten of meer vers aanbod. Slechts enkele respondenten willen meer aandacht voor producten uit de streek of van het seizoen, hetzij ten behoeve van de smaak of uit een meer duurzame overtuiging.

Wilt u meer weten?

Voor vragen kunt u contact opnemen met Veronique Linssen, v.linssen@tuinbouw.nl, telefoonnummer 079 - 34 70 639.

Bron: Productschap Tuinbouw
www.tuinbouw.nl
Publicatiedatum: