Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Fruitmachines in winkels steeds populairder

De scepsis tegen automaten, die verse fruitsappen persen op de winkelvloer in de supermarkten, is voorbij. Na vele missers slagen concepten met nieuwe machines nu wel. Honderden supermarkten van verschillende formules hebben er nu één of zelfs twee staan. Dit meldt Distrifood. Het ziet ernaar uit dat de introductie van fruitmachines op de agf-afdeling niet voorbehouden blijft aan alleen sinaasappels. Appels, druiven, bessen en andere fruitsoorten bieden in principe dezelfde mogelijkheden als sinaasappels.

Plus heeft op dit moment in 230 van de 280 winkels een sinaasappelpers staan en heeft het concept tot vast formule-onderdeel gebombardeerd. Zo'n 40 C1000-ondernemers hebben eveneens een sinaasappelpers aangeschaft. Bij Coop staat de sinaasappelpers in ruim 30 winkels en worden komend jaar nog meer machines geplaatst. Ook bij Hoogvliet, Spar, Jumbo en een enkele andere formule staan inmiddels tientallen apparaten.

De verklaring van het plotselinge succes van de fruitsapautomaten is niet eenduidig. Volgens Antonie Loonen, commercieel directeur van Beverage Concepts Benelux, de leverancier van Zümex-machines, speelt de doorontwikkeling in de techniek een belangrijke rol. De huidige machines sluiten beter aan op de wensen van de klant én de winkelier. Een andere factor die meespeelt, is de behoefte van organisaties en ondernemers aan lokaal onderscheidend vermogen in vers.

Een sinaasappelpers kost bruto 6.500 euro. De meeste supermarkten verkopen het sap voor een prijs van circa 3,49 euro per liter. De marge op het sap bedraagt zo'n 40 à 45%. "Je moet ruwweg 60 liter per week verkopen om de investering rendabel te maken", zegt Loonen. "In de meeste winkels is dat echt geen probleem. Er zijn er bij die ruim 500 liter per week verkopen. In het zuiden en westen loopt het overigens harder dan in het noorden en oosten."

Bron: Distrifood

Publicatiedatum: