Fruitmachines in winkels steeds populairder
Plus heeft op dit moment in 230 van de 280 winkels een sinaasappelpers staan en heeft het concept tot vast formule-onderdeel gebombardeerd. Zo'n 40 C1000-ondernemers hebben eveneens een sinaasappelpers aangeschaft. Bij Coop staat de sinaasappelpers in ruim 30 winkels en worden komend jaar nog meer machines geplaatst. Ook bij Hoogvliet, Spar, Jumbo en een enkele andere formule staan inmiddels tientallen apparaten.
De verklaring van het plotselinge succes van de fruitsapautomaten is niet eenduidig. Volgens Antonie Loonen, commercieel directeur van Beverage Concepts Benelux, de leverancier van Zümex-machines, speelt de doorontwikkeling in de techniek een belangrijke rol. De huidige machines sluiten beter aan op de wensen van de klant én de winkelier. Een andere factor die meespeelt, is de behoefte van organisaties en ondernemers aan lokaal onderscheidend vermogen in vers.
Een sinaasappelpers kost bruto 6.500 euro. De meeste supermarkten verkopen het sap voor een prijs van circa 3,49 euro per liter. De marge op het sap bedraagt zo'n 40 à 45%. "Je moet ruwweg 60 liter per week verkopen om de investering rendabel te maken", zegt Loonen. "In de meeste winkels is dat echt geen probleem. Er zijn er bij die ruim 500 liter per week verkopen. In het zuiden en westen loopt het overigens harder dan in het noorden en oosten."
Bron: Distrifood