
Kanzi kwam in 2005 commercieel op de markt. "We zijn nu bezig in alweer het zesde verkoopseizoen", geeft de directeur aan. Tot nu toe is het volume elk jaar gestegen. "Vergeleken met vorig seizoen is het behoorlijk omhoog gegaan. Op Europees niveau is er sprake van een volumestijging van 30%." Urs legt uit dat niet alleen het areaal stijgt maar ook de volumes per boom steeds hoger liggen.
De oogst van andere appelrassen in Nederland en België liggen dit jaar hoog en er is sprake van een mooie oogst. Urs realiseert zich dat er zeker sprake is van competitie tussen de verschillende appelvariëteiten. "Maar we merken dat het appelmerk Kanzi erg geliefd is en ondertussen zijn plek heeft gevonden. We zien dat consumenten de appel waarderen en zijn in de fase beland waarin ze specifiek naar dit appelmerk gaan vragen. Via de website vroegen consumenten wanneer de appel weer zou komen."

"Kanzi onderscheidt zich door de heerlijke smaak", vervolgt hij zijn verhaal. "We hebben veel consumentenonderzoek gedaan en Kanzi wordt zeer gewaardeerd om zijn heerlijke zoetzure smaak en verleidelijke rode kleur. Ook wordt deze appel niet snel melig en blijft lang stevig. Het zijn eigenschappen die de huidige consument wil."
Kanzi is niet alleen in Europa verkrijgbaar. Ook in Noord-Amerika, de VS, Australië, Nieuw-Zeeland, Chili en andere delen van het Zuidelijk Halfrond wordt Kanzi vermarkt. "Het appelmerk wordt in steeds meer landen geïntroduceerd en gepromoot, het is echt een wereldspeler aan het worden." Het valt Urs op dat Kanzi ook in het Zuiden in populariteit toeneemt. "Het loopt daar ook goed, we zien dat de appel breed inzetbaar is." Ook over de prijs heerst tevredenheid. "We vinden het belangrijk dat een goede prijs wordt ontvangen. We doen het uiteindelijk voor de telers."

Voor meer informatie:
Urs Luder
Greenstar Kanzi Europe (GKE)
Tongersesteenweg 152
B-3800 Sint-Truiden
België
Tel.: +32 (0) 11 67 06 11
Fax: +32 (0) 11 67 27 76
www.kanziapple.com