Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Jan van Reenen, voorzitter AGF Partners:

"Toekomst agf-groothandel wordt knokken"

Tholen - Sinds eind september is bekend gemaakt dat Jan van Reenen gaat stoppen als voorzitter bij AGF Partners. "We zijn druk bezig met het kiezen van een nieuwe voorzitter en hebben twee hele goede kandidaten gevonden. De agf-sector gaat nog verbaasd staan kijken wie mij zal opvolgen."

Jan had verwacht dat de zoektocht naar een nieuwe voorzitter moeizaam zou verlopen. "Dit is heel erg meegevallen, er kwamen mooie aanmeldingen binnen en we zijn hoopvol gestemd dat het gaat lukken. Op de ledenvergadering van 9 november wordt door de leden beslist wie de nieuwe voorzitter gaan worden."

Jan is jarenlang voorzitter geweest van inkoopcombinatie SNG en na het samengaan van VAST en SNG bij AGF Partners. "We hebben in deze tijd een behoorlijke collectieve inkoopkracht ontwikkeld met elkaar, maar het wordt een keer tijd om het stokje over te dragen." Hij realiseert zich dat er nog veel moet gebeuren in de komende periode. "Het is niet even de lijn doortrekken, maar er moeten actiepunten worden uitgewerkt. Dit op het gebied van samenwerking, logistiek, en veel andere aspecten bijvoorbeeld in de kostensfeer. Het zal een spannende tijd en een gigantische uitdaging zijn voor de nieuwe voorzitter."



"Tand des tijds"

De voorzitter beseft dat de agf-groothandel in moeilijke tijden verkeert. "De afgelopen jaren is er steeds meer sprake van consolidatie. Er worden bedrijven overgenomen of men gaat samenwerkingen aan. Voorbeelden zijn Postuma en Voorintholt en Lukassen en Van de Hoef en Rijn. "Het is de tand des tijds," verzucht Jan. "De oorzaak van deze gebeurtenissen zijn de ontwikkelingen in de laatste jaren. De retail wordt groter en machtiger en het klantenbestand van de groothandels wordt er ook niet groter op. Ik verwacht dat de komende jaren nog meer samenwerkingen gaan volgen. Bij AGF Partners bekijken we eerst de mogelijkheden binnen de groep. Daarom is het ook zo belangrijk en verstandig om samen te werken en informatie uit te wisselen, nog meer dan nu." Onder AGF Partners vallen momenteel nog 10 groothandels.

Een belangrijke oorzaak van minder groothandels is de afname van de agf-detaillisten. "Het aantal detaillisten wordt steeds minder en het is vrij logisch dat een groothandel niet kan leven van een klein aantal klanten. Het aantal detaillisten moet met teveel groothandels worden gedeeld. Daarom zijn veel groothandels ook op zoek naar een alternatieve klantenkring."

De voorzitter denkt dat de groothandels die een stevig concept hebben neergezet en een mooie winkelformule hebben opgebouwd of op een andere wijze klanten aan zich gebonden hebben, het het langst blijven volhouden. "De toekomst voor de agf -groothandel wordt knokken. Maar we moeten meer samenwerken. Ondanks de concurrentie is er toch veel synergie te behalen en kan ervaring worden uitgewisseld. 'Samen sta je sterker dan alleen' is mijn overtuiging."