In samenwerking met Pomona TerreAzur

Prim'land voorloper in 'milieu-etikettering'

Tholen - Uit onderzoek van Grenelle de l’Environnement blijkt dat er bij consumenten behoefte bestaat aan informatie over de milieu effecten van producten. Het doel is consumenten te informeren bij aankoop zodat ze een verantwoorde keuze kunnen maken, terwijl bedrijven aangemoedigd worden hun producten te verbeteren.

In dit verband werd een proefproject gestart met 160 deelnemende bedrijven uit meerdere sectoren, waaronder Prim'Land in samenwerking met Pomona TerreAzur, dat hun expertise overdroeg voor de kiwi's.

De milieu-indicatoren zijn gekozen, waarbij rekening werd gehouden met de levenscyclus van het product voor de belangrijkste effecten die ze hebben op de uitputting van natuurlijke hulpbronnen, vervuiling van lucht, water en of bodem.

Voor de subgroep 'food' is kiwi gekozen en werden drie criteria gebruikt: effecten op klimaatverandering, impact op waterverbruik en biodiversiteit. Voor elk product zijn de belangrijkste scenario's gemodelleerd en wordt rekening gehouden met het land van oorsprong, transport en teelt- of productiemethode.


In samenwerking met Pomona TerreAzur kan Prim'Land de eerste resultaten leveren van ons onderzoek bij de kiwi:
• Klimaatverandering: 0.082 kg Co² (staat gelijk aan 32 sec. rijden in de stad).
• Effect op water: 5.1 liter (12 seconden douchen).
• Biodiversiteit: 0,112 m² van het stedelijk gebied (twee A4-tjes).

Het gemiddelde per 100 gram product ligt tussen de 50 en 100 gram Co2, in kassen is dit 400g Co2 en 12 liter water.

Voor meer informatie:

Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven