Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Nederlandse golfkartonproducent richt zich op het MKB

De Jong Verpakking pakt onvervulde ketenbesparingen op

De Nederlandse markt voor golfkartonverpakking is circa € 600 miljoen omzet per jaar groot en wordt gedomineerd door grote buitenlandse en beursgenoteerde concerns. Deze bedrijven richten zich met hun eigen papierfabrieken vooral op grote klanten en hebben daardoor nauwelijks toegevoegde waarde voor het midden- en kleinbedrijf ontwikkeld. Om die reden gaat de enige onafhankelijke Nederlandse golfkartonproducent, De Jong Verpakking in De Lier, zich vanaf 1 november 2011 specifiek richten op de onvervulde ketenbesparingen in het Nederlandse midden- en kleinbedrijf.



Weinig toegevoegde waarde grote concerns voor het Nederlandse MKB.

Het Nederlandse midden- en kleinbedrijf dreigt de dupe te worden van de steeds verder toenemende schaalvergroting van de internationale producenten van golfkartonverpakking. Een handvol grote geïntegreerde leveranciers, actief van bosbouw en papier tot aan verpakking en tissues, staan tegenover enkele tientallen multinationale afnemers en vele duizenden afnemers in het midden- en kleinbedrijf. Deze grote leveranciers richten zich steeds sterker op de grote afnemers, waardoor er weinig aandacht is voor de dringende behoeften van het midden- en kleinbedrijf. Hierdoor zijn de vele mogelijkheden tot ketenbesparingen in het MKB (zoals outsourcing van logistiek, one-stop shopping van machines en verpakkingen, reductie van IT- en administratiekosten, flexibilisering van planning en leveranties) jarenlang blijven liggen. De Jong Verpakking BV gaat zich om die reden met de nieuwe divisie Industrie juist op deze onvervulde MKB-behoeften richten.

Kostenbesparend business model De Jong Verpakking lijkt op Easy Jet
De Jong Verpakking BV in de Lier is in 1995 opgericht door Henk de Jong, een echte Nederlandse ondernemer als onafhankelijke verpakkingsproducent voor de tuinbouwsector. Het kostenbesparende, klantgerichte business model van het bedrijf dat voor deze markt is ontwikkeld, vertoont vele overeenkomsten met dat van de luchtvaartmaatschappij Easy Jet; ‘nee’ bestaat niet, onnodige kosten en franje worden voorkomen en er is een volledige focus op de wensen van de MKB-klant. Er staan 20 miljoen verpakkingen gereed voor levering, en, ongebruikelijk in deze sector, deze leveringen gebeuren ook op zaterdag en binnen 24 uur. Verpakkingsklanten kunnen ook rechtstreeks de benodigde opzetmachines, inclusief de machineservice, kopen of huren. Papier wordt gekocht op de vrije markt. Door deze aanpak is het bedrijf gegroeid tot de grootste onafhankelijke golfkartonproducent in Nederland. Er werken 235 mensen en de omzet is € 80 miljoen per jaar. Vanaf 1 november a.s. gaat een nieuwe divisie, De Jong Verpakking Industrie, zich richten op de onvervulde ketenbesparingen in het hele MKB.

Publicatiedatum: