Aardbeienteler Marcel Dings:

"Contact met consument herstellen door promoten Hollandse aardbeien"

Tholen - "We zijn het contact met de consument kwijtgeraakt, en dat moeten we weer herstellen", benadrukt aardbeienteler Marcel Dings uit Belfeld. Sinds dit voorjaar is hij samen met elf andere aardbeientelers een promotieactie begonnen voor Hollandse aardbeien. "Deze telers zijn allemaal actief met social media en hebben passie voor hun product. Daarnaast hebben ze een gemeenschappelijk doel: de consument bewust maken en overtuigen van onze heerlijke Hollandse aardbeien."



Marcel Dings vertelt dat het probleem van verloren contact met de consument in heel de land- en tuinbouw speelt. "We merken ook dat de consument eigenlijk niet meer weet waar de aardbei vandaan komt, hoe het groeit en wanneer ze beschikbaar zijn. De kennis ontbreekt. Als ze op bezoek zijn bij een teeltbedrijf kijken ze de ogen uit het hoofd. Ook weten ze te weinig van de importseizoenen en welke aardbeien nu precies Hollands zijn. Onze telers vertellen dit met plezier en passie. Bij vertrek is hun beleving compleet veranderd."



Via consument contact met retail

"We zijn door de Europese regels tot op een bepaalde hoogte beperkt in het rechtstreekse contact met de consument. De twaalf telers zijn allemaal lid van een telersvereniging en zijn actief met huisverkoop. Onze afzet gebeurt door Fossa Eugenia. De regie van de afzet ligt bij de telersverenigingen en deze hebben weer contact met de handelaar of supermarkt. Wij willen nu via de consument de retail bewegen ons product in het(koel)schap te leggen. De consument zal in de supermarkt moeten gaan vragen naar Hollandse aardbeien zodra deze er zijn. Sommige ketens voeren bijvoorbeeld te lang Spaanse aardbeien en dit is jammer voor de consument en Nederlandse teler. Door de korte transport afstand (local for local) kunnen onze aardbeien rijper geoogst worden en zijn daardoor veel smaakvoller. Via de consument willen we deze beweging op gang zetten."


Van klant naar land

"Uiteindelijk willen we net als Tasty Tom en Honingtomaten een merk neerzetten waar consumenten naar vragen en dat ze waarderen. Daarnaast ook kijken wat de markt wil en niet wat we willen produceren. We moeten werken van klant naar plant en niet andersom."

Sinds begin dit jaar zijn de telers samen bezig om het contact met de klant te versterken. "We doen dit via verschillende sociale media en de nieuwe website. Ook hebben we sinds kort prijsvragen waarbij mensen een kistje aardbeien kunnen winnen. "De reacties zijn super positief", bevestigt teler Amanda Vriend. "We hopen uiteindelijk dat we consumenten als ambassadeurs krijgen en de Hollandse aardbeienconsumptie steeds meer stijgt", beaamt Marcel.


Aardbeiteler Marcel Dings

Trots vertelt Marcel dat Dings Aardbeien in week 41 de wekelijkse smaaktest hebben gewonnen bij Tesco. "De Engelse retailer is bij ons op bezoek geweest en ze waren zeer te spreken over onze supersmakende aardbei en waren verbaasd hoeveel verschil een teeltwijze kan maken bij het ras Elsanta. Ook was Tesco geraakt door het verhaal achter de aardbei en de passie van de teler." De aardbeienteler vindt het een goede zaak om steeds meer informatie uit te wisselen met de retail. "Het is van belang dat we informatie delen en dit aan elkaar kunnen koppelen om zo op de juiste tijden de goede hoeveelheden te leveren."

Samenwerken is een belangrijk punt volgens de teler. "We zijn nu samen bezig, maar er zou nog meer samengewerkt kunnen worden. Het gebeurt nog te weinig. Dat werd 15 jaar geleden ook al gezegd, dus we hebben nog een lange weg te gaan. Wij staan er in ieder geval voor open."

Voor meer informatie:
Dings Aardbeien BV
Marcel Dings
Soersbeekweg 21
5951 HA Belfeld
Tel. +31(0)6 - 54 60 63 73
www.dingsaardbeien.nl
www.hollandseaardbeien.nl

Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven