Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Henk Roodenburg (Roveg) vs Rene Bink (StreekSelecties)

Wereldwijde agf-export of eten van de boer uit de buurt?

Tholen - Een groter contrast leek gisteren niet denkbaar, bij de themamiddag bij HAS den Bosch. Rene Bink van StreekSelecties en Henk Roodenburg van Roveg hielden een presentatie over hun activiteiten. Rene Bink richt zich met StreekSelecties op de ontwikkeling en distributie van onderscheidende producten van Nederlandse bodem en communiceert daarbij over de herkomst en de vakman achter het product. Henk Roodenburg brengt met Roveg Fruit & Vegetables door de mondiale import en export van het volledige assortiment groenten, fruit en exoten, juist continenten bij elkaar.


Henk Roodenburg en Rene Bink

Bink vertelde over GIJS, de merknaam waarmee StreekSelecties inmiddels een assortiment van ruim 100 producten levert bij alle PLUS supermarkten door heel Nederland, maar meer retailers wagen zich aan de streekproducten. Zo wordt voor een aantal producenten geleverd voor het huismerk Het Beste van Deen voor Deen supermarkten, worden sinds 2010 Jumbo supermarkten beleverd met het nieuwe merk Wijland en vanaf april 2011 zijn producten van StreekSelecties verkrijgbaar bij Spar onder de merklijn Spar uit de Streek. "Sommige producten, zoals spruitenstronken in het schap, slaan niet aan, andere productenzijn gewoon niet aan te slepen", zo vertelde Bink.

In de plenaire discussie vroeg Rene Bink zich af of die wereldwijde export van groenten en fruit nou wel zo zinvol is. "Het zal cijfermatig wel uit kunnen, maar qua afstand is het bizar. Als je het over geld hebt, klopt het, maar je moet het ook willen. Het uiteindelijk doel moet zijn dat er meer geld gaat naar de producent. Maar door die wereldwijde export gaat het contact met de teler weg en dat moet je als sector niet accepteren. Ik zou als producent mijn klant willen kennen en willen weten wat er met mijn product gebeurt, anders raak je de ketenregie kwijt. En dat ga je niet redden met de export naar andere delen van de wereld."



Daar was Henk Roodenburg van Roveg het niet mee eens. "Want aan de andere kant van de wereld hebben ze ook recht op een lekker stukje vlees! Wij doen eigenlijk hetzelfde als jullie, maar dan wereldwijd. Wij kunnen alleen 'vliegtuigmango's' naar Rusland sturen, omdat ze er daar in de grote steden 12 euro voor willen betalen. En niet voor niets willen ze de slasoorten uit Nederland, omdat ze zo uitstekend van kwaliteit zijn. Anderzijds raak ik de mango's die ik in Nederland verkoop, in Frankrijk niet kwijt en haal ik uit Italiƫ speciale tomaten, als gebieden daarom vragen." Wel had de exporteur zijn twijfels bij de kennis en techniek die naar concurrerende landen wordt geƫxporteerd.

Daarnaast maakte Henk Roodenburg van de gelegenheid gebruik om zijn mening te ventileren dat de Nederlandse glastuinders tijdens de EHEC-crisis een kans hebben laten liggen om de voedselveiligheid van het Nederlandse product beter uit te dragen. "Ondanks de gesloten Nederlandse keten is er product gestort, waar niks mee aan de hand was. Ik heb nu nog steeds discussies omdat ik heb geprobeerd het Nederlandse product te verkopen in plaats van te storten."