Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Onderzoekers krijgen 4,5 miljoen voor volgende generatie druiven

De bekende druivenvarieteiten, Concord, Pinot en Thompson Seedless, worden binnenkort vervangen door de volgende generatie druiven met een duwtje in de rug van in totaal 4,5 miljoen US dollar aan onderzoeksbeurzen. Twee projecten, de één geleid door Cornell druiventeler Bruce Reisch, professor in de tuinbouw, de ander geleid door senior extension associate Tim Martinson, onderzoeken een snellere manier om nieuwe druivenrassen op de markt te krijgen. Een proces, dat nu erg lang duurt, doordat het voor telen van nieuwe rassen op zich al 20 jaar nodig is en de evalutatie ook nog jaren kan duren. En dan is het druivenras nog niet eens op de mark gebracht.

De focus ligt op het ontwikkelen van wijn-, sap-, tafel- en rozijndruiven met drie attibuten: Kwaliteit, koubestendigheid en meeldauwbestendigheid. Reisch werkt samen met 24 andere wetenschappers aan zes teeltprogramma’s, gesponsord door de VS. Deze onderzoeken concentreren zich op het stroomlijnen van de genoomwijde DNA-analyse en het vinden van efficiëntere methoden voor het identificeren van gewenste eigenschappen. Door specifieke eigenschappen op te kunnen sporen, zoals de ongewenste grassige smaak of de zeer gewenste hoge weerstand tegen ziekten, wordt het mogelijk complexere rassen te ontwikkelen. Reisch hoopt consumenten en telers zo snel mogelijk een product naar tevredenheid te kunnen leveren.

Martinsons 2,5 miljoen US dollarproject richt zich op de commercialisering van nieuwe varianten als ze eenmaal naar wens geteeld zijn. Zijn team werkt aan een variant met een hoge weerstand tegen kou. De genetische variaties, waarmee gewerkt wordt, zijn uniek en daardoor moeilijk te kruisen met bijvoorbeeld de Riesling of de Merlot. Hun genetische achtergrond en fruitchemie verschillen te veel. Kruisingen met minder bekende merken als Marquette, Frontenac en Brianna leiden weer tot problemen bij het toetreden tot de markt. Het doel van Martinsons onderzoek is het aanbieden van op onderzoek gebaseerde instrumenten die helpen bij het telen, verwerken en verkopen van wijnen aan lokale en regionale markten. Het project maakt gebruik van 34 onderzoekers uit 13 verschillende instituten. Doordat er samengewerkt wordt door verschillende instituten uit verschillende staten, kan er veel meer tot stand worden gebracht.
Publicatiedatum: