Iets hogere supermarktomzet
Nederlandse supermarkten (excl. Aldi en Lidl) hebben tot en met week 36 voor bijna € 58 miljoen verkocht aan paprika’s. Dit was 1 procent hoger dan in 2010. De omzet bij Jumbo steeg met 28 procent, terwijl de verkoop bij Super de Boer met 52 procent afnam. Bij de Duitse retailers Aldi en Lidl was in week 40 sprake van een flinke prijsverlaging van mixpaprika. Zo kostte een kilo € 1,40 bij Lidl en € 1,70 bij Aldi.Telersprijs lager
In het grootste gedeelte van het jaar was de Nederlandse telersprijs van rode paprika lager dan de gemiddelde prijs in de periode van 2008 tot en met 2010. Een uitzondering is de periode van week 32 tot en met 35. In deze weken was de prijs duidelijk hoger dan ‚normaal‛. Dit jaar is de telersprijs van rode paprika tot en met week 36 circa 10 procent lager dan in de periode 2008-2010.Twee keer minder kopers in Duitsland
In Duitsland waren in 2011 twee periodes, waarin het percentage kopende huishoudens van paprika lager was dan normaal. In week 21 tot en met 24 kochten minder Duitsers paprika als gevolg van de uitbraak van de EHEC-bacterie. De tweede periode, waarin het aantal kopers terugviel, was in de periode van week 32 tot en met 35. In deze weken was de prijs hoger dan in voorgaande jaren.Duitse retailers zijn nog niet massaal overgeschakeld op Spaans product. Door zowel aanbod in Spanje als in Nederland worden beide leveranciers momenteel tegen elkaar uitgespeeld.
Bron: Productschap Tuinbouw
www.tuinbouw.nl