Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Gerard van Loon, the Greenery:

"Door alle partijen wordt de Lazoet-pruim gewaardeerd"

Tholen - "Met het project van Lazoet-pruimen is The Greenery zo'n 6 jaar geleden gestart en het groeit nog steeds," vertelt productmanager Gerard van Loon van The Greenery enthousiast. "Het concept begon met een achttal telers en deze werken nog steeds mee. 'Lazoet' is een paraplunaam en hieronder vallen diverse rassen pruimen die uiterlijk op elkaar lijken en qua smaak hetzelfde zijn."


'Dezelfde' pruim langere tijd in de schappen

Het Lazoet-concept is ontwikkeld om dezelfde soort pruim voor langere tijd in de schappen te krijgen. De beschikbaarheid kan worden verlengd tot 12 weken. Voor retailers is het volgens Gerard moeilijk om het verhaal van verschillende variëteiten aan de klant te vertellen en daarom hadden retailers in het verleden zelfs een deel van de pruimen uit het schap gehaald en ingewisseld voor nectarines.



"De telers van Lazoet zijn in verschillende delen van Nederland gesitueerd en het aantal telers neemt nog steeds toe," vertelt Gerard. Het is voor geïnteresseerde telers nog altijd mogelijk om deel te nemen aan het Lazoet-concept. Met de telers zijn afspraken gemaakt over aspecten waaraan de pruim moet voldoen om vermarkt te worden, zoals de kleur, kwaliteit, formaat en brix. Om het concept te beschermen heeft The Greenery de rechten van de Lazoet-variëteiten in handen.



"Echte ouderwetse pruimensmaak"

Gerard geeft aan dat het concept goed is opgenomen door de retailers. "Naarmate de volumes toe zijn genomen, is ook de interesse bij supermarkten en consumenten gestegen. Daarnaast is het een prachtig product en ook de smaak super. Het heeft die echte ouderwetse pruimensmaak. We zien dat er steeds vaker sprake is van herhalingsaankopen en door alle partijen wordt het product gewaardeerd." De pruimen worden door The Greenery op verschillende manieren gepromoot in de supermarkten en ook in de agf-speciaalzaken. Bij detaillisten gaat het in samenwerking met ADN.

Voor de ontwikkeling van de rassen werkt The Greenery samen met de telers en PPO. "Op het moment zijn we bezig met nog een aantal nieuwe rassen waarvan we denken dat die in het concept kunnen passen." De samenwerking met PPO brengt ook kosten met zich mee, maar is noodzakelijk om de juiste rassen te selecteren. "Het moet namelijk ook teelttechnisch interessant zijn voor telers. Denk daarbij aan plukprestatie en dunningsbehoefte. De prijs ligt iets hoger dan de Reine Victoria, maar het blijft wel betaalbaar."



Voor meer informatie:
The Greenery
Gerard van Loon
Mob: 06-29555202
www.thegreenery.com