Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Conclusie: op zoek naar langere versheid en betere verpakking

Resultaten winkelonderzoek sla zijn bekend

Op vraag van de REO Veiling onderzocht het POVLT van Beitem gedurende een gans jaar de kwaliteit en de presentatie van het sla-aanbod in de winkelrekken. De onderzoekers ontdekten zowel in de zomer als in de winter een grote verscheidenheid aan producten. Op het vlak van kwaliteit werden vooral problemen met de versheid en de presentatie van het product vastgesteld.

Hetzelfde stramien

Onze telers leveren kwaliteitsproducten af. Komt hun dagverse sla ook in de winkelrekken volledig tot zijn recht? In opdracht van de REO Veiling onderzocht het POVLT van Beitem de kwaliteit en de presentatie van sla in de winkelrekken. Het winkelonderzoek voor sla gebeurde op hetzelfde stramien als voor witloof (zie REO Actueel 75). Anonieme onderzoekers waren vanaf december 2009 tot december 2010 op pad in vijf verschillende regio’s in Westen Oost-Vlaanderen. Ze hielden er bij alle grote winkelketens het sla-aanbod in de winkelrekken in het oog. Iedere week was een andere regio aan de beurt zodat om de vijf weken dezelfde regio en winkels werden bezocht. Bij elk plaatsbezoek werd gelet op het soort verpakking, het aanbod, de kwaliteit, de algemene presentatie en de zichtbaarheid van de sla in de winkelrekken. De kwaliteit van de sla werd beoordeeld op zeven onderzoekscriteria: frisheid bovenblad, frisheid onderblad, nerfrot, rand in krop, droogrand, snijvlak en productschade. “In drie grote distributieketens was er zowel in de zomer als in de winter een grote diversiteit in het sla-aanbod. Bij de harddiscounters was het aanbod veel kleiner, vooral in de winter. Het aanbod in de zomer werd aangevuld met alternatieve slasoorten en multicolor”, stelt Tania De Marez van het POVLT.

Verkleurd snijvlak

“Zowel in de zomer als in de winter was er een grote diversiteit aan verpakkingen in het sla-aanbod”, gaat Tania De Marez verder. “Bij de verpakte sla was ‘zak met kluit’ de meest voorkomende verpakking. Veldsla was steeds verpakt in een schaaltje met folie of zak. Bij de harddiscounters werd meer los verkocht, terwijl in Delhaize alles was verpakt. Rand en droogrand werden zelden aangetroffen in kropsla, maar wel bij lollo bionda en lollo rossa. Het snijvlak was in meer dan de helft van de gevallen licht tot sterk verkleurd. Bij de harddiscounters lag het percentage sla met wit snijvlak zowel in de winter als in de zomer veel lager. Op het vlak van kwaliteit waren er vooral problemen met de frisheid van het boven- en onderblad plus het snijvlak. Winkels met een koelruimte of een koele toog scoorden op deze kwaliteitspunten duidelijk beter. Bij de losse verkoop van alle slasoorten kwam veel handelingsschade voor waardoor de aantrekkelijkheid van het product sterk daalde. De slasoorten in de winkelrekken van de opgevolgde winkelketens waren voor meer dan 90% afkomstig uit ons land. Een klein aandeel kwam vanuit Nederland, Frankrijk of Italië.”

Op basis van deze onderzoeksresultaten zullen verbeteringen worden aangereikt voor zowel de productie als de distributie. In de keten moet gezocht worden naar een langere versheid en betere verpakkingsvormen waardoor de sla langer zijn kwaliteit behoudt. Ook kan de presentatie van het product in de winkelrekken worden bijgestuurd. In elk geval blijft de hoofdzaak telkens de consument te overtuigen om sla mee te nemen in het winkelkarretje. Een optimale productkwaliteit in combinatie met een keurige winkelpresentatie helpen alvast die ambitie te realiseren. Het is overigens vreemd dat onze lokale grootdistributie slechts in een beperkte mate inspeelt op vacuümkoeling als je de onderzoeksresultaten ziet in de bijhorende grafiek.

Bron: REO Actueel

Publicatiedatum: