Frustratie
Des te frustrerender dat op basis van aannames een hele sector enorme schade lijdt. "Telers verliezen nu tonnen, ondanks het feit dat ze topproducten maken", zegt Harrij Schmeitz, directeur bij Frug I Com, een samenwerkingsplatform van AGF-bedrijven ter bevordering van kennisuitwisseling en standaardisatie. "De versketen is de meest internationale keten die er bestaat. Nederlandse bedrijven kunnen het dan wel goed doen, maar als elders iets fout gaat ben je alsnog de klos. Nederlandse telers lopen voorop in het werken met Global Location Numbers, maar wat heeft dat voor zin als in geval van een incident via social media berichten in een milliseconde de hele wereld overgaan en een hele sector onderuit gaat? Daar is geen communicatiebeleid tegen opgewassen."Van teler naar retailer
Schmeitz onderstreept dat de EHEC-crisis niets zegt over de kwaliteit van tracking & tracing. "Die kwaliteit is uitstekend. Wat je nu wél hoort in de sector is de vraag of je daarin nog moet investeren. Traceability-systeem of niet, als er iets gebeurt word je tóch platgegooid." Vooijs is het daar niet mee eens. "Natuurlijk hebben die investeringen zin", zegt hij. "De eerste bedrijven die weer volop handel drijven als deze crisis voorbij is, zijn de bedrijven die kunnen aantonen alles te weten van de weg die de producten afleggen van teler naar retailer."Prijs overheerst
"Probleem is, dat de consument geen cent teveel wil betalen voor vers" stelt Schmeitz. "Prijs overheerst, vers ligt merkloos in het schap. Bijna alles onder private label. Gebruik van de GS1 Databar zou op productniveau kunnen helpen om een teler te traceren. Maar het bestickeren van producten kost geld. Om elk product een cent goedkoper aan te kunnen bieden, kiezen supermarktorganisaties ervoor om losse producten niet te bestickeren. In plaats daarvan registreren ze aan de kassa. Dat is verkeerd om gedacht. Want het vermindert je vermogen om gericht te kunnen traceren."Kosten en kansen
Volgens Marc Jansen, directeur consumentenzaken en kwaliteit van het CBL, is de manier waarop supermarktorganisaties registreren puur een afweging van kosten en kansen. "Hoe grofmaziger het niveau van registratie, des te groter is de recall als er iets mis is. Een fijnmaziger systeem is duurder, maar doordat een eventuele recall veel gerichter en beperkter is, zijn die kosten weer lager. Het is een afweging van kansen en risico's. Maar volgens de wet moet je binnen vier uur de leverancier kunnen traceren. Dat lukt altijd."Wake-up call
De EHEC-crisis is volgens Jansen 'een wake-up call'. "We hebben de laatste tijd veel aandacht gehad voor zaken als gezondheid en duurzaamheid", zegt hij. "Ook omdat we er zonder meer van uitgaan dat het met de voedselveiligheid wel goed zit. Deze crisis zet ons weer met beide benen op de grond. Primair moet het voedsel veilig zijn. "Er zijn zóveel maatregelen genomen om aan de strenge eisen voor certificering te voldoen", zegt Vooijs. "Het naleven van al die regels lijkt wel eens overdreven, maar nu weet je waarom je het allemaal doet. Ergens in de keten is iets heel erg fout gegaan, waardoor deze crisis heeft kunnen ontstaan."Bron: www.gs1.nl/opinie