Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Jack Nijboer, AGF-inkoper Plus:

"Beleving is erg belangrijk bij verkoop van AGF"

Tholen - Er zijn 270 Plus-supermarkten in Nederland. Zelfstandige ondernemers wordt de mogelijkheid geboden om 10% zelf in te kopen. Echter slechts ongeveer 1,5% doet dat ook. In de toekomst werkt Plus naar het doel toe om alle supers 100% zelf te beleveren. Jack Nijboer is al jaren werkzaam bij Plus als inkoopmanager AGF en sprak hierover tijdens het seminar Kwaliteit en Voedselveiligheid in de AGF op 15 maart.

Beleving

Volgens Jack is de 15e plaats die Plus inneemt in het Versrapport 2010 teleurstellend. Hij complimenteert Lidl die op de eerste plaats staat. "Dit rapport beeldt uit hoe consumenten over ons denken", aldus Jack. Lachend geeft hij voor de grap aan 'dan maar over te stappen op alle leveranciers van Lidl', alhoewel het volgens hem zeker niet aan de leveranciers ligt. Omdat alle ondernemers zelfstandig zijn is er minder grip op de situatie in de winkels. Een belangrijk aspect om kwalitatief goede AGF-afdelingen in de supers te krijgen is 'beleving'. Dit doet Plus door reizen in binnen- en buitenland te organiseren en daar telers te bezoeken. "Door te zien hoe en wat er gebeurd bij te telers proberen wij besef te creëren bij versmanagers, en dit werkt."


AGF-afdeling bij de Plus in Culemborg

"In retail-land is de afgelopen jaren veel veranderd met betrekking tot AGF," geeft de inkoopmanager aan. De retailer heeft zijn kennis uitgebreid en de prijzen zijn gedaald. Daarnaast worden de versafdelingen beter aangestuurd en wordt kennis aangevuld door middel van opleidingen in samenwerking met SVO.

Spanningsveld tussen land en klant

Wat speelt in Nederland is dat de fruitconsumptie van de middengroep (19-30 jaar) veel te laag is. Hier wordt op veel manieren op ingespeeld en gezondheid en kwaliteit zullen in de toekomst nog meer worden benadrukt. De seizoenen vervagen, bijna alles is jaarrond verkrijgbaar: "Als je dit als supermarkt niet aanbiedt gaan ze naar de concurrent," vindt Jack. Ook zoekt men momenteel naar de juiste balans van houdbaarheid en rijpheid. "De consument wil meer smaak en er is nu een spanningsveld tussen land en klant. Om precies in te spelen op wat de klant wil en wat mogelijk is qua levering en kwaliteit is een steeds veranderend proces."


Jack Nijboer tijdens de seminar Kwaliteit en Voedselveiligheid in de AGF

Kansen in kwaliteit

"Er zijn veel kansen die de verkoop van AGF nog meer kunnen stimuleren," meldt Jack. Maar volgens hem hebben we wel te maken met opkomende economieën buiten de EU waardoor de prijzen hoger worden. Hij geeft aan dat sommige buitenlandse leveranciers zich richten op andere markten omdat ze daar betere prijzen krijgen. Iemand reageert daarop door aan te geven dat ze het niet om die reden doen: "In andere landen stellen ze niet zoveel eisen en krijgen ze hetzelfde geld."

Trends in de branche zijn nu gemak, versheid en kwaliteit. Om dit op een hoger niveau te krijgen begint Plus bij de telers. Deze zijn rechtstreeks gekoppeld aan Plus en hierdoor worden duidelijke afspraken gemaakt waar een product aan moet voldoen.

Alles voor de consument

De inkoopmanager geeft aan dat bij Plus alles om de consument draait. "We moeten weten wat de consument vindt en daarin investeren, want als je dit niet weet wordt je afgestraft als retailer."