
Beleving
Volgens Jack is de 15e plaats die Plus inneemt in het Versrapport 2010 teleurstellend. Hij complimenteert Lidl die op de eerste plaats staat. "Dit rapport beeldt uit hoe consumenten over ons denken", aldus Jack. Lachend geeft hij voor de grap aan 'dan maar over te stappen op alle leveranciers van Lidl', alhoewel het volgens hem zeker niet aan de leveranciers ligt. Omdat alle ondernemers zelfstandig zijn is er minder grip op de situatie in de winkels. Een belangrijk aspect om kwalitatief goede AGF-afdelingen in de supers te krijgen is 'beleving'. Dit doet Plus door reizen in binnen- en buitenland te organiseren en daar telers te bezoeken. "Door te zien hoe en wat er gebeurd bij te telers proberen wij besef te creëren bij versmanagers, en dit werkt."
AGF-afdeling bij de Plus in Culemborg
"In retail-land is de afgelopen jaren veel veranderd met betrekking tot AGF," geeft de inkoopmanager aan. De retailer heeft zijn kennis uitgebreid en de prijzen zijn gedaald. Daarnaast worden de versafdelingen beter aangestuurd en wordt kennis aangevuld door middel van opleidingen in samenwerking met SVO.
Spanningsveld tussen land en klant
Wat speelt in Nederland is dat de fruitconsumptie van de middengroep (19-30 jaar) veel te laag is. Hier wordt op veel manieren op ingespeeld en gezondheid en kwaliteit zullen in de toekomst nog meer worden benadrukt. De seizoenen vervagen, bijna alles is jaarrond verkrijgbaar: "Als je dit als supermarkt niet aanbiedt gaan ze naar de concurrent," vindt Jack. Ook zoekt men momenteel naar de juiste balans van houdbaarheid en rijpheid. "De consument wil meer smaak en er is nu een spanningsveld tussen land en klant. Om precies in te spelen op wat de klant wil en wat mogelijk is qua levering en kwaliteit is een steeds veranderend proces."
Jack Nijboer tijdens de seminar Kwaliteit en Voedselveiligheid in de AGF
Kansen in kwaliteit
"Er zijn veel kansen die de verkoop van AGF nog meer kunnen stimuleren," meldt Jack. Maar volgens hem hebben we wel te maken met opkomende economieën buiten de EU waardoor de prijzen hoger worden. Hij geeft aan dat sommige buitenlandse leveranciers zich richten op andere markten omdat ze daar betere prijzen krijgen. Iemand reageert daarop door aan te geven dat ze het niet om die reden doen: "In andere landen stellen ze niet zoveel eisen en krijgen ze hetzelfde geld."Trends in de branche zijn nu gemak, versheid en kwaliteit. Om dit op een hoger niveau te krijgen begint Plus bij de telers. Deze zijn rechtstreeks gekoppeld aan Plus en hierdoor worden duidelijke afspraken gemaakt waar een product aan moet voldoen.