Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Kansen voor glasgroentesector

Seminar 'Gezond Vooruit' van FresQ en Rabobank Westland krijgt vervolg

Samen met groententelers discussiëren over voor hen mogelijke toekomstscenario's. Dat was het idee achter het seminar 'Gezond vooruit', dat telerscoöperatie FresQ en Rabobank Westland op maandag 24 januari organiseerden. Ruim honderdvijftig vertegenwoordigers uit de versketen van producent naar consument, debatteerden met open vizier over mogelijke ontwikkelrichtingen. Unanieme conclusie: samen met alle schakels in de keten een strategie ontwikkelen om de toekomst van de glastuinbouwsector positief te beïnvloeden.



Vijf ontwikkelrichtingen

Als opmaat voor de groepsdiscussies gaven gastsprekers Adrie Visbeen (Visbeen Transport), Han Ploegmakers (Jumbo), Mart Valstar (Best Fresh Group) en Michael Kester (Syngenta) hun visie op de sector en hun rol daarbinnen. Vervolgens discussieerden de deelnemers over vijf ontwikkelrichtingen, die aan de hand van interviews met vertegenwoordigers uit de versketen waren geformuleerd. Het scenario over verticale samenwerking en ketenverkorting trok de meeste belangstelling. Om de consument op nummer 1 te zetten, is er afstemming in de keten nodig, zoals het gezamenlijk uitwerken van marketingconcepten met alle schakels. Door verkorting van de keten is de tijd tussen oogsten en consumeren korter. Een kortere keten komt de kwaliteit van groenten ten goede.

Scenario's

Aanbodsbundeling in 4 á 5 Nederlandse partijen per teelt was een tweede scenario. Bundeling tot enkele aanbieders moet leiden tot meer marktkracht. Het derde scenario ging in op investeren in productie en distributie op locatie. Hiermee wordt aan de trend local for local gehoor gegeven. Scenario vier: door verschillende oorzaken is het productleiderschap van Nederland ernstig in het geding gekomen. Wellicht kan het ontwikkelen van een consumentenmerk het tij doen keren. Ten slotte discussieerden voor- en tegenstanders over de mogelijkheid om de veilingklok meer te gebruiken.

Vervolg op deze bijeenkomst

Bij de gezamenlijke terugkoppeling van de discussies in het Lentiz MBO Greenport bleken de verschillende scenario's zeker raakvlakken met elkaar te hebben. Volgens Richard van de Merwe (Rabobank Westland) en Arnold Reijers (FresQ) reden genoeg om een vervolg aan de bijeenkomst te geven: "Wij willen in de toekomst vaker op deze inspirerende manier brainstormen over verticale en horizontale samenwerking in de versketen. Bij alle sessies waren de discussies levendig, met een grote betrokkenheid bij de rol van de partners in de keten. Over hoe en met welke partners samengewerkt moet worden, zijn de meningen verdeeld. Dat er samen met alle schakels een strategie ontwikkeld moet worden, was men het unaniem eens. Het is nu een kwestie van afspraken maken. Dat is het idee."

Samenvatting ontwikkelrichting voor de bijeenkomst ‘Gezond vooruit’
Publicatiedatum: