Dit stelt een woordvoerder van het Zaanse concern. 'Wie ons kent weet dat we niet naar België gaan voor één winkel', zegt hij. Albert Voogd, verantwoordelijk voor nieuwe markten Ahold Europa, droomt van tweehonderd winkels, zo zei hij donderdag op een bijeenkomst voor de Belgische media in het Tilburgse distributiecentrum. Wanneer hij dat aantal heeft bereikt, kon hij niet zeggen.
Wijkwinkels
Albert Heijn heeft in Nederland 830 zogeheten wijkwinkels en dertig XL-winkels. Vanwege deze omvang en de daarbij behorende dominantie is het voor de keten bijna niet meer mogelijk snel te groeien. Daarbij komt dat Nederland slechts tachtig supermarktondernemers heeft die niet gebonden zijn aan een formule.De supermarktsector in België heeft ongeveer tweehonderd van die onafhankelijke ondernemers. Zij runnen onder eigen naam de winkel. De familie Van Ende uit Brasschaat, die als eerste overstapt naar de AH-formule is daar een van. Uit deze groep wil AH zijn groei halen.
Tilburg
De Belgische winkels worden vanuit Tilburg beleverd. 'Trek een cirkel om Tilburg en alle winkels die daar zitten, kunnen vrij gemakkelijk door ons worden geopend en bevoorraad', zegt de woordvoerder. In het distributiecentrum is een hoek van 5000 vierkante meter vrijgemaakt om typisch Belgische producten op te slaan. Over drie weken moeten daar de eerste pralines en Vlaamse biermerken worden gestald.Verder is de prijsstelling van AH in België anders. Zo is het daar verboden om onder de kostprijs te verkopen. In Nederland wordt dat bijvoorbeeld met een pot Calvé pindakaas of een pak Bambix gedaan om zoveel mogelijk klanten te trekken en zo omzet te genereren.
Bron: Financieel Dagblad