Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

AH droomt van 200 winkels in België

Supermarktketen Albert Heijn wil explosief groeien in België. Een deel van de 200 onafhankelijke Belgische supermarktondernemers wil overstappen naar de AH-formule, aldus het Financieel Dagblad. Zodra de eerste winkel in Brasschaat, die medio maart open gaat, succesvol loopt, gaan er snel meer winkels open.

Dit stelt een woordvoerder van het Zaanse concern. 'Wie ons kent weet dat we niet naar België gaan voor één winkel', zegt hij. Albert Voogd, verantwoordelijk voor nieuwe markten Ahold Europa, droomt van tweehonderd winkels, zo zei hij donderdag op een bijeenkomst voor de Belgische media in het Tilburgse distributiecentrum. Wanneer hij dat aantal heeft bereikt, kon hij niet zeggen.

Wijkwinkels

Albert Heijn heeft in Nederland 830 zogeheten wijkwinkels en dertig XL-winkels. Vanwege deze omvang en de daarbij behorende dominantie is het voor de keten bijna niet meer mogelijk snel te groeien. Daarbij komt dat Nederland slechts tachtig supermarktondernemers heeft die niet gebonden zijn aan een formule.

De supermarktsector in België heeft ongeveer tweehonderd van die onafhankelijke ondernemers. Zij runnen onder eigen naam de winkel. De familie Van Ende uit Brasschaat, die als eerste overstapt naar de AH-formule is daar een van. Uit deze groep wil AH zijn groei halen.

Tilburg

De Belgische winkels worden vanuit Tilburg beleverd. 'Trek een cirkel om Tilburg en alle winkels die daar zitten, kunnen vrij gemakkelijk door ons worden geopend en bevoorraad', zegt de woordvoerder. In het distributiecentrum is een hoek van 5000 vierkante meter vrijgemaakt om typisch Belgische producten op te slaan. Over drie weken moeten daar de eerste pralines en Vlaamse biermerken worden gestald.

Verder is de prijsstelling van AH in België anders. Zo is het daar verboden om onder de kostprijs te verkopen. In Nederland wordt dat bijvoorbeeld met een pot Calvé pindakaas of een pak Bambix gedaan om zoveel mogelijk klanten te trekken en zo omzet te genereren.

Bron: Financieel Dagblad
Publicatiedatum: