Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Robert Weyers:

"Tomatenproductie sluit niet goed aan op vraag Duitse consument"

Firma Weyers in Venlo richt zich voornamelijk op de Duitse markt. Door de zeer korte lijnen met zowel leveranciers als afnemers, kwam het handelsbedrijf er achter dat vraag en aanbod in de tomatenmarkt steeds meer uit balans raken. Een consumentenonderzoek van Rijk Zwaan bevestigde dit.

Al 15 jaar werken Rijk Zwaan en Weyers intensief met elkaar samen, waarbij ze zich onder meer verbonden voelen door een passie voor smaakvolle trostomaten. Beide partijen doen er dan ook alles aan om problemen zoals begin jaren ‘90 te voorkomen. In de rassenkeuze werd toen teveel gekeken naar de productie en te weinig naar smaak, waardoor het imago van de Hollandse tomaat ernstig onder druk kwam te staan. Spottend werd er over de Hollandse ‘wasserbombe’ gesproken. Nu, 15 jaar later, ligt dit gevaar weer op de loer, denkt directeur Robert Weyers.


Robert Weyers (links) bespreekt de onderzoeksresultaten met Jörg Werner, Ketenmanager bij Rijk Zwaan

"In de supermarkten zien we steeds meer tomaten van 150 tot 160 gram. En dat terwijl, nog los van een vaak lagere brixwaarde, grove tomaten per definitie minder smaken. Bovendien wordt de schil ook nog eens steeds dikker, iets waar zeker de oudere consument niet op zit te wachten. Kortom, het aanbod sluit steeds minder goed aan bij de vraag."

Marktonderzoek

Rijk Zwaan voerde dit jaar een consumentenonderzoek uit, waarbij aan 500 Duitse consumenten werd gevraagd wat voor tomaat zij het liefst eten. Ketenmanager bij Rijk Zwaan Jörg Werner was niet verbaasd over de uitkomst. "Slechts 7,3 procent van de Duitse consumenten geeft de voorkeur aan grove trostomaten. En dat terwijl het aandeel van dit type in de rassenkeuze de afgelopen jaren steeds verder is toegenomen. In de schappen is dit jaar het aandeel grove tomaten voor het eerst sinds 2001 groter dan het aandeel tomaten in het middensegment."

Volgens Weyers is het gevaarlijk dat telers voor een kleine meeropbrengst het imago van de tomaat op het spel zetten, ook al is het tegelijkertijd wel te verklaren. "Afgelopen jaar werden alle tomaten relatief goed betaald. Helaas, zou ik bijna zeggen. Eigenlijk zou er voor goed smakende tomaten een aparte prijs moeten worden betaald, maar er is nu eenmaal maar één Holland Klasse 1. De enige oplossing is dan ook dat de sector gezamenlijk een duidelijke keuze maakt voor smaak. Telers, handelsbedrijven en uiteindelijk ook retailers zullen overstag moeten gaan. Consumenten zijn immers kritisch. Als het nodig is switchen die voor een beter smakende tomaat zelfs van supermarkt."

Vaste telers

Weyers zelf heeft de keuze voor smaaktomaten al lang geleden gemaakt. Het bedrijf werkt bovendien met een vaste groep telers, waar al jaren mee samen wordt gewerkt. Met behulp van teeltadvies van Rijk Zwaan wordt het maximale uit de rassen gehaald: een goede productie met behoud van smaak. Door de korte schakels tussen de ketens weten de telers precies wat er van ze verwacht wordt. Weyers: "Alleen door met korte lijnen te werken kun je ontwikkelingen op tijd zien aankomen.” Ook Rijk Zwaan is een voorstander van deze werkwijze. Uitkomsten van consumentenonderzoek worden gedeeld met telers, zodat ook zij op de hoogte blijven van belangrijke ontwikkelingen.

Daarnaast blijft Rijk Zwaan doen waar ze goed in is: goede rassen ontwikkelen voor elk segment. Ook naar grovere tomaten blijft er immers vraag. Werner: "Voor elk type tomaat is er een markt: het is vooral zaak deze goed op elkaar te laten aansluiten. Daar streven we naar." Ook Weyers voelt die verantwoordelijkheid, zelfs als dat betekent dat ze zich straks minder kunnen onderscheiden van collegahandelsbedrijven dan nu: "Op korte termijn is het nog een voordeel dat wij een andere keuze maken, maar op de lange termijn gaat het om het imago van de tomaat in het algemeen. In een wereld waar supermarktinkopers bepalen wat de Europese consument te eten krijgt, moeten specialisten als Weyers en Rijk Zwaan de verantwoordelijkheid nemen."

Bron: Seeds & Services Chainmail, Rijk Zwaan
Publicatiedatum: