is voor de interne logistiek niet handig. Soms mis je hierdoor het overzicht. En daarmee is direct één van de voornaamste redenen benoemd voor de uitbreiding: we willen het overzicht verbeteren." Dat zal in het nieuwe pand, dat direct naast de huidige ruimte is opgetrokken, niet zo’n probleem zijn. In totaal breidt het bedrijf uit van bijna 5.500 vierkante meter naar zo’n 7.500 vierkante meter. Daarmee wordt het bedrijf ongeveer de helft groter dan het nu is.
Nieuwe afzetkansen
Op dit moment verwerkt Monie Nieuwdorp B.V. tussen de 30 en 35 miljoen kilo uien per jaar. Ongeveer de helft daarvan betreft deelteelt (circa 10 miljoen kilo) en pool (circa 6 miljoen kilo), de andere helft wordt ingekocht bij min of meer vaste leveranciers. "Wij hebben ons altijd onderscheiden in de markt door jaarrond klasse 1 te leveren. Die focus op kwaliteit houden we. Het heeft de naam Monie in de markt gezet. Met meer capaciteit kunnen we echter makkelijker inspringen op vragen om in korte tijd extra volume te draaien. Het is geen directe aanleiding voor de uitbreiding, ook geen omschreven ambitie, maar wel een logische consequentie ervan."Het gros van de productie verdwijnt momenteel naar Engeland, Ierland en Duitsland. "Ook Midden-Amerika en Dubai trekken vaker aan de bel. De vraag naar mooi spul neemt daar toe. Met de extra capaciteit sluiten we echter ook Rusland en Afrika, gebieden waar de kleur minder relevant is, niet uit; omdat we scherper op de prijzen kunnen gaan zitten dan nu.”
Opvolging
Met de uitbreiding biedt de uienverwerking weer volop perspectieven aan zoon Eric, die sinds drie jaar ook in de zaak zit en geleidelijk aan het stokje zal overnemen van Wim. Net als zijn vader, heeft ook Eric een uitgesproken mening over kwaliteit: "Deconcurrentie wordt groter. Het enige waar wij ons als Nederland in kunnen onderscheiden, is kwaliteit. Daar ligt nog een uitdaging voor de sector in zijn geheel: zorgen dat we onze naam internationaal nog steviger op de kaart zetten. Om de continuïteit in productie in ons land te waarborgen."
Wim vult aan: “Mijn ouders voorspelden ooit dat de uienmarkt op termijn zou instorten. Mensen aten immers geen hachee meer… Zie wat er is gebeurd. Wat ik wil zeggen: we kunnen niet in de toekomst kijken. Het enige wat we wel kunnen doen, is ons best. Met de nieuwbouw hebben we ons inziens in ieder geval ingespeeld op de huidige wet- en regelgeving m.b.t. certificering en traceability waarmee we ons als Nederlandse markt kunnen onderscheiden."
Bron: Uien Magazine, De Groot & Slot