Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Omzet december is dubbele van doorsneemaand"

Makro baalt van sneeuw

Voedingsbedrijven worstelen zich door de kerstpiek. Ze maken lange dagen voor de stoofpeertjes en pitahaya op de nationale kerstdis. De sneeuw valt en de directeur van Makro Nederland baalt. Dat geglibber op straat is slecht voor de omzet, sombert Jean-Pierre Bienfait als hij vanuit het Amsterdamse filiaal naar buiten kijkt. Daardoor stellen ondernemers hun kerstinkopen nog langer uit. Kleinere ondernemers kopen laat, en dit jaar helemaal, weet Bienfait.

Belangrijke maand

December is belangrijk voor Makro. In die feestmaand komt zo'n 15% van de jaaromzet binnen, pakweg het dubbele van een doorsneemaand. Met gisteren en vandaag als grote verkoopknaller. Bienfait laat de sneeuwoverlast geen spelbreker zijn. Als die het ondernemers lastig maakt inkopen te doen, verruimt Makro de openingstijden. Gisteren en vandaag zijn de vestigingen in Amsterdam en Delft zelfs 24 uur geopend.

Bij de kerstdis ziet Bienfait oude waarden hand in hand gaan met vernieuwing. Gieser Wildeman- stoofperen vinden gretig aftrek terwijl een exotische pitahaya, een grillige vrucht met paars vlees, populair is in restaurants. De kerstdis verandert niet veel. Wild bereiden is voor een kleine groep. 'Een konijn is niet zo eenvoudig klaar te maken', zegt Van der Lee. 'Mensen willen iets wat niet kan mislukken. Er zijn ook niet veel mensen die vis als hoofdgerecht op tafel zetten.'

Luxeproducten

In de week voor kerst wordt in supermarkten zo'n € 200 mln meer uitgeven dan in een normale week. Volgens brancheorganisatie CBL willen consumenten vooral luxeproducten voor thuis.

Bron: Financieel Dagblad



Publicatiedatum: