Belangrijke maand
December is belangrijk voor Makro. In die feestmaand komt zo'n 15% van de jaaromzet binnen, pakweg het dubbele van een doorsneemaand. Met gisteren en vandaag als grote verkoopknaller. Bienfait laat de sneeuwoverlast geen spelbreker zijn. Als die het ondernemers lastig maakt inkopen te doen, verruimt Makro de openingstijden. Gisteren en vandaag zijn de vestigingen in Amsterdam en Delft zelfs 24 uur geopend.Bij de kerstdis ziet Bienfait oude waarden hand in hand gaan met vernieuwing. Gieser Wildeman- stoofperen vinden gretig aftrek terwijl een exotische pitahaya, een grillige vrucht met paars vlees, populair is in restaurants. De kerstdis verandert niet veel. Wild bereiden is voor een kleine groep. 'Een konijn is niet zo eenvoudig klaar te maken', zegt Van der Lee. 'Mensen willen iets wat niet kan mislukken. Er zijn ook niet veel mensen die vis als hoofdgerecht op tafel zetten.'
Luxeproducten
In de week voor kerst wordt in supermarkten zo'n € 200 mln meer uitgeven dan in een normale week. Volgens brancheorganisatie CBL willen consumenten vooral luxeproducten voor thuis.Bron: Financieel Dagblad