De klant is koning bij Nelisse Groenten en Fruit

Het is druk op het Zonneplein in Bergen op Zoom. Er ligt veel sneeuw, maar toch zijn de mensen uit huis gegaan om kerstinkopen te doen. "Ze moeten wel, geeft Jacqueline de Nijs van Nelisse aan. Mensen hebben hun boodschappen gewoon nodig."

In de Vershof in Bergen op Zoom zijn drie verswinkels gevestigd. Eén daarvan is Nelisse Groenten en Fruit BV. Het is een speciaalzaak die de klanten dagverse producten van hoge kwaliteit tegen een goede prijs biedt. Naast groenten en fruit heeft Nelisse ook diverse salades en kant-en-klaarmaaltijden. Deze worden elke dag gemaakt van verse producten. "Hier in Bergen op Zoom is Nelisse een begrip voor de mensen", vertelt Jacqueline.



Kerstdrukte

Jacqueline de Nijs staat al ongeveer 11,5 jaar in de verswinkel van Nelisse. "Het is hard werken, zo net voor de kerst, maar ik vind het heerlijk om te doen.” Jacqueline geeft aan dat de echte kerstdrukte aan het einde van de week wordt verwacht. De vraag van mensen voor kerst gaat uit naar speciale producten. "Mensen zijn op zoek naar veel verschillende producten, zoals stoofperen, kruiden, champignons en diverse slasoorten". Daarnaast wil de consument ook groenten zoals spruiten en haricots verts.

Qua inkoop is het nog best moeilijk om goed in te schatten hoeveel gekocht moet worden. “Het is belangrijk om van alles voldoende te hebben voor de kerst, en dat levert wel stress op.” Deze kerst is niet te vergelijken met vorig jaar. “Het weer is wel hetzelfde, maar nu hebben we een dag extra.” Van het weer zegt Jacqueline weinig last te hebben als het gaat om leveringen, de verswinkels hebben hun eigen groothandel Ceneha en er wordt goed geleverd. Jacqueline weet hoe de seizoenen lopen, en heeft er naar al die jaren veel handigheid in. Toch kan ze nog steeds niet altijd met zekerheid voorspellingen doen. Andere jaren mochten de kerstinkopen bij mensen nog alles kosten. Maar nu wordt daar voorzichtigheid in opgemerkt en is de vraag: “Mag het nog steeds alles kosten, en maakt het nog steeds niet uit wat de prijs is?”


 

Inspelen op het weer

In de groenten- en fruitsector is men erg afhankelijk van het weer en wordt het weerbericht elke dag nauwgezet gevolgd als er producten moeten worden ingekocht. De wensen van de klant hebben een duidelijke relatie met de weersomstandigheden. “Bij sneeuw worden echte wintergroenten zoals boerenkool en zuurkool gekocht. Zodra de zon weer tevoorschijn komt in de lente stijgt de vraag naar sla en komkommers.” Ook wordt in de winkel op het weer ingespeeld. Als het erg koud is wordt er bijvoorbeeld een speciaal 'snerthoekje' gemaakt. Daarnaast zijn in de winter meer mensen verkouden en dan worden bijvoorbeeld sinaasappelen uitgestald voor de vitaminebom". Met de voorbereidingen ben je constant bezig. Elke dag is weer anders, dus elke dag ziet de winkel er weer anders uit. Het presenteren van de groenten is heel belangrijk legt Jacqueline uit. "Het liefst zou ik alles voor de toonbank leggen, maar dat kan natuurlijk niet.”

Een voorbeeld van een product wat de afgelopen tijd populariteit heeft gewonnen is pastinaak. Er stond een recept in de Allerhande (blad van AH) met pastinaak en hierdoor werd de vraag steeds sterker, merkte Jacqueline.
 

Klant is koning

Bij de vraag wat Nelisse nu echt onderscheid van de concurrentie geeft Jacqueline 2 punten aan. De eerste is topkwaliteit leveren voor een goede prijs. Daarnaast is de klant bij Nelisse ook echt koning. Er wordt goed ingespeeld op de wensen van de klant en het personeel doet hun uiterste best om alles te leveren wat de klant vraagt. “Wil de klant roze pomelo's, dan gaan we daarnaar op zoek.” Een goede klantrelatie is dus een belangrijk aspect voor Nelisse. "We zijn altijd eerlijk tegen de klant, als er bijvoorbeeld wordt gevraagd of er een pitje in de mandarijn zit, dan zeggen we dat ook.” Als klanten aangeven een rot product te hebben ontvangen, wordt er meteen nieuwe gegeven. Het personeel van Nelisse laten klanten ook vaak iets proeven: “Dit werkt vrijwel bij iedereen, proeven leidt bijna altijd tot kopen.”


 
Daarnaast waarderen de klanten het dat het personeel hen kent en belangstelling toont. Jacqueline geeft aan een goed geheugen te hebben. "Ik onthoud als er iemand naar de dokter is geweest, en vraag daar ook naar. Zulke dingen worden gewaardeerd.” Daarnaast krijgt ze die waardering van klanten ook weer terug als er iets met haar aan de hand is. Rondom het Zonneplein zijn diverse flats waar veel oudere mensen wonen. Veel daarvan zijn klanten van Nelisse. “Deze mensen vragen ook wel eens naar bepaalde dingen zoals minder aardappelen in een zakje, dat doen we ook gewoon. “ Het belangrijkste doel is om een tevreden klant te krijgen die met een vrolijk gezicht de winkel uitgaat en ook weer terugkomt.

Albert Heijn

Op het Zonneplein is ook een Albert Heijn gevestigd. Dat de AH dichtbij zit ziet Jacqueline eigenlijk alleen als een voordeel. Het is een goede supermarkt, en mensen die daarnaar toegaan nemen ook de moeite om hierheen te komen. Ze vermeldt er wel bij dat sommige klanten wel eens aangeven dat het bij de AH goedkoper is. Als ik dan uitleg dat de AH een afspraak heeft gemaakt over de prijzen, en dat we daar verder niets aan kunnen doen, reageren mensen vaak begrijpelijk.

In het Vershof zijn ook een bakker een slager gevestigd. Drie verse winkels bij elkaar: een goede combinatie, vind Jacqueline. Als men het Vershof binnenkomt is een brede uitstalling van diverse groenten en fruit te zien. Jacqueline: "Ik zie al van een afstand hoe mooi het eruit ziet, dan moet iedereen het toch zien?”




Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw ad-blocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw Adblocker.