Ahold's Tsjechische dochter Albert wil marktleider worden
zijn. Dat zei topman Jan van Dam van de Albert-supermarkten in een vraaggesprek met persbureau ANP-Reuters. "Marktleiderschap is ons doel." Volgens de topman, die anderhalf jaar geleden het roer overnam bij de Centraal-Europese activiteiten van Ahold, is het doel haalbaar zonder grote acquisities te doen. "Ik kijk niet naar overnames in buurlanden. Er is hier nog genoeg te doen en er is veel groeipotentieel. Wij kunnen hier leidend worden met ons huidige bestand en eventueel met een aantal winkels op nieuwe locaties.''
Ahold heeft in Tsjechiƫ 225 supermarkten en 56 zogeheten hypermarkten. Daarmee heeft het ongeveer 20 procent van de markt in handen. Drie directe concurrenten, het Britse Tesco en de Duitse Rewe (Penny/Billa) en Schwartz (Lidl/Kaufland) zijn ongeveer even groot. Volgens Van Dam is de markt groot genoeg voor vier spelers, maar de topman verwacht wel dat er de komende jaren een verschuiving van de marktaandelen zal zijn. "Er komen spelers met 15 procent en andere met 25 procent."
Bron: Beursduivel.be