Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Meeste supermarkten vaag over duurzaam ondernemen

Supermarktketens laten weinig los over verantwoord ondernemen. Van alle supermarkten vermeldt Albert Heijn hier het meeste over, op de voet gevolgd door C1000. Aldi, Nettorama en Sanders publiceren weinig tot niets over hun beleid en prestaties voor duurzaam ondernemen. De merken-vergelijkingssite ‘Rank a Brand’ onderzocht de publicaties hierover op websites van supermarktketens. Het bureau deed dit onderzoek naar aanleiding van de motie ‘Eerlijke supermarkten’ van de ChristenUnie. Deze motie pleit ervoor alle huismerkproducten in 2015 duurzaam te maken geeft VMT.nl aan.

Convenant

Alle supermarkten zijn aangesloten bij het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) en hebben convenanten over duurzaamheid ondertekend. Toch zijn ze op hun websites hier weinig concreet en transparant over. “Zelfs de koplopers Albert Heijn en C1000 scoren nog maar een kwart van de punten”, zegt communicatiemanager Imke van Schaaijk van Rank a Brand. “Het is duidelijk dat duurzaamheid bij de supermarktformules op de agenda staat, maar weinig supermarkten publiceren naast het verhaal ook concrete doelstellingen en cijfers.”

Biologische producten

Ook over het assortiment in biologische producten vermelden de supermarkten weinig. Elke supermarktketen houdt voor zichzelf de verkoopcijfers van deze producten goed bij. Deze cijfers kunnen niet met elkaar vergeleken worden aangezien de informatie niet online staat. Albert Heijn en Deen supermarkten vormen hier een uitzondering op.
De top drie van transparante, groene en eerlijke supermarkten vormen Albert Heijn, C1000 en Deen. De hekkensluiters uit het onderzoek zijn Aldi, Nettorama en Sanders.

Bron: VMT
 
Publicatiedatum: