Convenant
Alle supermarkten zijn aangesloten bij het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) en hebben convenanten over duurzaamheid ondertekend. Toch zijn ze op hun websites hier weinig concreet en transparant over. “Zelfs de koplopers Albert Heijn en C1000 scoren nog maar een kwart van de punten”, zegt communicatiemanager Imke van Schaaijk van Rank a Brand. “Het is duidelijk dat duurzaamheid bij de supermarktformules op de agenda staat, maar weinig supermarkten publiceren naast het verhaal ook concrete doelstellingen en cijfers.”Biologische producten
Ook over het assortiment in biologische producten vermelden de supermarkten weinig. Elke supermarktketen houdt voor zichzelf de verkoopcijfers van deze producten goed bij. Deze cijfers kunnen niet met elkaar vergeleken worden aangezien de informatie niet online staat. Albert Heijn en Deen supermarkten vormen hier een uitzondering op.De top drie van transparante, groene en eerlijke supermarkten vormen Albert Heijn, C1000 en Deen. De hekkensluiters uit het onderzoek zijn Aldi, Nettorama en Sanders.
Bron: VMT