Na ruim vijftig jaar einde aan klokverkoop

Veiling Haspengouw kijkt terug op een normaal jaar en Kanzi schittert

Ten opzichte van 2009 met lage appelprijzen en de nasleep van een misoogst van peren zal 2010 zich situeren als een normaal jaar, een jaar van herstel. De prijzen van de appelen herstelde zich iets maar dat herstel slaat enkel op de nieuwe oogst (2010-2011). De gemiddelde prijs van peren daalde, vooral omdat er meer aanbod was. Deze prijs bleef echter op een aanvaardbaar niveau.

Vermits er voor het seizoen 2009-2010 een normale perenoogst was, zorgden de verkochte kilo’s ervoor dat het inkomen uit peren aanvaardbaar was. Er werd
42% meer peren aangevoerd en dit zorgde voor een omzetstijging waarde fruit
peren van 23%. Het totaal verkochte volume van Veiling Haspengouw tot op heden bedraagt 113.200 ton ten opzichte van 100.738 ton voor volledig 2009: een stijging van 12%. De waarde fruit steeg zelfs met 18%, vooral door de betere middenprijs voor appelen. De fruitomzet van Veiling Haspengouw benadert terug het recordjaar 2008.

Aardbeien deden het weer iets beter dan in 2009, weer meer volume (+ 9%) en een hogere middenprijs (+ 15%). Onze kersen hebben het beter gedaan qua volume (+53%) maar hier was de middenprijs iets lager (- 8%). 2010 bracht vooral door de betere perenoogst vorig seizoen wat herstel. Sinds de start van het nieuwe seizoen is de middenprijs van appelen terug gestegen en kunnen we voor de appelteelt van een hoopvol jaaruiteinde spreken. Het zeer moeilijke appelseizoen appelseizoen heeft ons wel geleerd dat het conceptras Kanzi niet enkel heeft standgehouden, zoals in 2009. Kanzi heeft schitterend gepresteerd in tegenstelling tot de andere variëteiten.

Misschien een opmerkelijke evolutie is het totale verlies van belang van de klok als verkoopsysteem in de fruitsector. Niet opmerkelijk echter voor de raad van bestuur en leden van Veiling Haspengouw want deze evolutie werd reeds een hele periode door Veiling Haspengouw voorspeld.

Zoals vorig jaar meegedeeld heeft Veiling Haspengouw de energiefacturen onder de loep genomen. Wat in 2009 werd gestart, werd in 2010 verdergezet. Ook de dochters H-Ppack en H-Cool participeerden in dit groene beleid. In 2009 werden,
in samenwerking met de nv Jan Stas uit Lubbeek, 6.100 m2 zonnepanelen geplaatst op de daken van de ULO36, de ULO14 en de ULO12. In 2010 werden de daken van Haspengoudcenter I, 2 en 3, en de dochters H-Cool en H-Ppack onder handen genomen.

De groep Veiling Haspengouw alleen zorgt voor 4 megawattpiek, wij denken de belangrijkste Limburgse industriële installatie. Er werden in 2010 14.100 panelen
bijgezet. De totale oppervlakte van alle 17.560 panelen bedraagt 29.852 m2, goed voor een productie van 3.440.000 kWh/jaar, equivalent aan het verbruik van ca. 800 gezinnen. Deze installatie zal ongeveer 30% van het elektriciteitsverbruik overnemen van de groep overnemen en is goed voor een vermindering van de CO2-uitstoot van ca. 1.700 ton per jaar. Wat brengt ons 2011? De efficiëntie van onze bedrijven en diensten blijven verbeteren en verhogen en uiteindelijk ook het kostenniveau proberen te bevriezen.

Op die manier wordt 2011 ook weer een uitdaging waarbij we de blik naar de toekomst gericht houden met slechts één doel: het welzijn van onze bedrijven.

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw ad-blocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw Adblocker.