De omzet aan producten met duurzaamheidslabels binnen de afzetkanalen supermarkten en contractcatering is in de eerste helft van 2010 met 25% toegenomen, van 324 miljoen euro in de eerste helft van 2009 naar 406 miljoen euro. De totale consumentenbestedingen in deze kanalen in diezelfde periode steeg met 1,4% van 10.934 naar 11.090 miljoen euro. Dat blijkt uit het eerste verslag van het in oktober 2009 opgerichte Platform Verduurzaming Voedsel
De partners in dit initiatief (ZLTO, FLNI, CBL, KHN, Veneca en het ministerie van EL&I) geven in de rapportage aan welke stappen gezet worden richting de twee doelstellingen van het Platform: verankering van het proces van verduurzaming van voedsel in het beleid van Nederlandse ondernemingen die actief zijn in gehele voedselketen, en marktintroductie en opschaling van duurzame producten.
Verse aardappelen, groente en fruit
Ten opzichte van het 1e halfjaar 2009 bedroeg de omzetgroei van duurzaam gelabelde aardappelen, groente en fruit in het 1e halfjaar van 2010 3,2% Deze ging van 92 naar 95 miljoen euro. Dit is exclusief conserven en diepvries. Binnen de productgroep aardappelen, groente en fruit zijn er de volgende labels: EKO e.a., Max Havelaar/Fair Trade, Milieukeur en Rainforest Alliance. Ruim 80% van de consumentenbestedingen aan aardappelen, groente en fruit met label heeft het EKO-keurmerk, deels gecombineerd met Fair Trade/ Max Havelaar en/of het Rainforest Alliance-keurmerk.Zie voor meer informatie het Jaarbericht 2010 op de site van het Platform Verduurzaming Voedsel.
Bron: Food Holland