Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
genomineerd voor AGF Innovatieprijs 2011

Eosta onderscheidt zich met authenticiteit, transparantie en duurzaamheid

Woensdag 5 januari 2011 wordt de tiende winnaar van de AGF Innovatieprijs 2011 bekend gemaakt. Dit gebeurt tijdens Hét AGF Debat in het Zalmhuis in Rotterdam. Fresh Corridor, Sensational Flavours en Eosta zijn genomineerd voor de titel. Eosta is winnaar in de categorie Bedrijfsstrategie.



Begin december kreeg Eosta, handelsbedrijf in biologische producten en initiatiefnemer van het concept Nature en More, een cameraploeg over de vloer. Voor directeur Volkert Engelsman een goede gelegenheid zijn hele team, 70 man sterk, in de spotlights te plaatsen. Ware het niet dat de regisseur daar een stokje voor stak en het aantal beperkte tot maximaal 5 personen die kort maar krachtig voor de camera mochten verwoorden waarom Eosta inderdaad een geschikte kandidaat is voor de AGF Innovatieprijs.

Relaties

Voor de jury van de AGF Innovatieprijs, stak Eosta in de categorie Bedrijfsstrategie met kop en schouders boven de overige genomineerden uit. De jury waardeert Eosta vanwege de uitstekende inspanningen om de teler zichtbaar te maken op ieder product en noemde de wijze waarop Eosta dit doet uniek en zeer sterk. "We voelen ons zeer vereerd met deze onderscheiding", aldus Volkert Engelsman. De kernwaarden van Eosta zijn authenticiteit, transparant en duurzaam. Dat uit zich niet alleen in de producten en relaties met klanten en leveranciers, maar is ook terug te vinden in de transparante kantooromgeving en het personeelsbeleid van Eosta. "Duurzaamheid is belangrijk onderdeel van onze filosofie. Dat geldt voor onze relaties met klanten, met leveranciers en in de manier waarop we omgaan met personeel."


Groei

Commercieel directeur Gert Kögeler verwoordde dat als volgt: "Eosta heeft een sterke groei doorgemaakte en is goed vertegenwoordigd in diverse landen en segmenten zoals natuurvoedingswinkels en supermarkten. Die groei is het bewijs dat onze bedrijfsstrategie goed is." Marketing en Communicatiemanager Michaël Wilde vult aan dat Eosta regelmatig wordt uitgenodigd door supermarkten om mee te denken over het ontwikkelen van duurzaamheidsprogramma’s voor hun bedrijf. "Ook dat is een teken dat we op de goede weg zijn." Volkert Engelsman vindt het echter nog lang niet genoeg. "In het land der blinden is 1-oog koning", zo meent hij. “De samenleving staat er helemaal niet bij stil hoe kritisch bijvoorbeeld het klimaatprobleem is en hoe onrechtvaardig de verschillen zijn tussen de eerste en derde wereld."

3 D’s

Het personeelsbeleid van Eosta wordt door Volkert Engelsman samengevat in 3 D’s. Deze staan voor Distinguish, Dance and Deliver. De uitleg die daarbij hoort is dat medewerkers de ruimte krijgen te ontdekken wie ze zijn wie ze willen worden. Dance staat symbool voor de interactie met overige medewerkers, klanten en leveranciers. "Je moet kunnen swingen, ook met mensen waarvan je in de eerste instantie denkt dat je niet zo goed samen door één deur kunt. Als je samen kunt dansen, zonder op elkaars tenen te staan krijg je synergie en ontstaat het 1+1 = 3 effect. Uiteindelijk draait het allemaal om Deliver. We zijn een commercieel bedrijf en er moet dus ook gepresteerd worden."



Volledige transparantie richting consument bereikt Eosta door middel van het concept Nature & More. Alle leveranciers van Eosta hebben hun eigen 'postzegel' een sticker met het hoofd van de teler en een specifiek nummer. Consumenten die dit nummer intypen op de speciale website kunnen meer te weten komen over de producten en de producten achter het product.

Jury

De jury is een vertegenwoordiging van het college AGF MV vh Jaar. Jaarlijks aan het einde van het jaar wordt een AGF MV vh Jaar benoemd. In het verleden gebeurde dit door de redactie van Vakblad AGF. Het college heeft nog in beraad welke personen in de toekomst de AGF MV vh Jaar zullen benoemen. De groenten- en fruitsector investeert gezamenlijk in de AGF Innovatieprijs 2011 door middel van bijdragen van het HBAG Groenten en Fruit en het Productschap Tuinbouw.

Klik hier voor meer informatie over het AGF debat
Publicatiedatum: