In de categorie Marketing & Concepten scoorde het concept Sensational Flavours van veredelingsbedrijf Rijk Zwaan de meeste punten. Sensational Flavours bestaat uit rassen die zich onderscheiden door een bijzondere smaakbeleving en speelt vooral in op het hogere segment van de markt. Na succesvolle introducties in Nederland, Duitsland, Spanje en China, werd de productlijn onlangs nog gelanceerd in Italië. De jury noemde het concept: "zeer professioneel van opzet, bijzonder consumentgericht door inzet op smaak in combinatie met resistenties en gezondheid."
Plezier
Bij Rijk Zwaan is het Bauke van Lenteren die de filmploeg van de AGF Innovatieprijs ontvangt. Ontspannen stelt ze zich op tussen de kiemende slaplantjes om daar vol enthousiasme het verhaal van ontwikkelingen tot en met communicatie richting consument uit de doeken te doen. "Sensational Flavours biedt een platform voor bijzonder smakende groenten. En dan gaat het niet alleen om tomaten en meloenen, maar om veel meer uitzonderlijke producten in de categorie groenten zoals puntpaprika’s, aubergines, komkommers en sla. Smaak is niet zichtbaar aan de buitenkant en daarom misschien moeilijk te vermarkten. Daarom organiseren we samen met partners interne smaakpanels en consumentenonderzoeken. Om uiteindelijk de consument met meer voldoening en plezier meer groenten te laten eten", aldus Bauke van Lenteren.Smaak communiceren
Dat houdt zeker niet in dat de overige groenten van Rijk Zwaan die niet onder het concept Sensational Flavours vallen, niet lekker zijn. "In tegendeel”, zegt Bauke van Lenteren. De productlijn Sensational Flavours is een selectie van de meest bijzondere en unieke smaakmakers, maar al jaren werkt Rijk Zwaan aan een goede basissmaak. De echte toppers schoppen het tot Sensational Flavours. Dat levert intern een enorme drive op om die Sensational Flavour-status te bereiken. Veel belangrijker is nog om de smaak van groenten in zijn geheel naar een hoger plan te tillen! En dat is uiteindelijk het doel van Sensational Flavours om aan en met de markt duidelijk te maken dat smaak wel degelijk grijpbaar en communiceerbaar is!”Jury
De jury van de AGF Innovatieprijs is een vertegenwoordiging van het college AGF MV vh Jaar. Jaarlijks aan het einde van het jaar wordt een AGF MV vh Jaar benoemd. In het verleden gebeurde dit door de redactie van Vakblad AGF. Het college heeft nog in beraad welke personen in de toekomst de AGF MV vh Jaar zullen benoemen. De groenten- en fruitsector investeert gezamenlijk in de AGF Innovatieprijs 2011 door middel van bijdragen van het HBAG Groenten en Fruit en het Productschap Tuinbouw.Klik hier voor meer informatie over het AGF debat