Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Bereid u voor op de werkkostenregeling

De meest ingrijpende fiscale wijziging die op 1 januari 2011 in werking treedt, is de werkkostenregeling. Het huidige stelsel van belastingvrije vergoedingen en verstrekkingen aan personeel gaat volledig op de schop en wordt vervangen door de nieuwe werkkostenregeling. Onder deze nieuwe regeling wordt (vrijwel) alles wat een werknemer van de werkgever krijgt aangemerkt als loon. De werkgever kan echter jaarlijks 1,4% van de totale loonsom van de onderneming naar eigen inzicht belastingvrij besteden aan zijn personeel.

Vrijstellingen

Een aantal vergoedingen van de werkgever is net als nu, ook na 1 januari 2011 belastingvrij te vergoeden. Deze vergoedingen betreffen de volgende categorieën:

  • Reiskosten, zowel zakelijk als woon-werk;
  • Tijdelijke verblijfkosten;
  • Studiekosten, outplacement, vakliteratuur en contributies voor bepaalde vakverenigingen;
  • Extraterritoriale kosten;
  • Zakelijke verhuiskosten;
  • Kosten EVC-procedure.
Daarnaast zijn vergoedingen voor intermediaire kosten (zoals het wassen van de auto van de zaak) onbelast. Indien u de vrijstelling van 1,4% overtreft, wordt het meerdere belast met een eindheffing van 80%. Dit percentage lijkt fors, maar deze brutering komt overeen met een heffing van 43% inkomstenbelasting.

Overgangsregeling

De werkkostenregeling wordt per 1 januari 2011 opgenomen in de wet. U kunt echter gebruik maken van een overgangsregeling. Gedurende de jaren 2011, 2012 en 2013 kunt u er namelijk voor kiezen om nog de huidige wettelijke regeling toe te passen. Zodoende hoeft u in 2011 nog niet over te stappen op de nieuwe regels, maar het kan om verschillende redenen wel interessant zijn dat wel te doen. Voor bedrijven die weinig extra voorzieningen treffen voor hun werknemers, kan de werkkostenregeling bijvoorbeeld een interessante optie zijn om een gedeelte van het loon belastingvrij uit te kunnen keren.

In een aantal gevallen pakt de nieuwe vrijstelling dan ook zéér gunstig uit en kunt u aanzienlijk besparen op de belastingafdrachten over uw personeelskosten. Het is daarom raadzaam om uw arbeidsvoorwaarden te (laten) inventariseren, om zo de gevolgen voor uw onderneming in beeld te krijgen.

BDO en de werkkostenregeling

BDO heeft een uitgebreid dienstenpakket met betrekking tot de werkkostenregeling:

  • De Workshop “Werken met de werkkostenregeling” (desgewenst ook op locatie);
  • Uitgebreide werkpakketten met onder meer een informatiemap en een CD-rom;
  • De werkkostenscan die de gevolgen voor de werkgever in beeld brengt en alternatieven aanreikt; en
  • Uiteraard ook advies op maat.
Voor meer informatie over de werkkostenregeling kunt u de website van de Adviesgroep Loon- & Premieheffing raadplegen op www.bdo.nl/alp of geheel vrijblijvend contact opnemen met Marco Dijkshoorn van BDO Westland (0174 – 63 88 95).
Publicatiedatum: