CBL ziet niets in extra covenant met overheid
Met allerlei initiatieven, zowel individueel als branchebreed, lopen supermarkten voorop om hun assortiment te verduurzamen. Hierdoor zijn steeds meer huismerkproducten met extra aandacht voor mens, dier en milieu geproduceerd. Door alsmaar hogere eisen te stellen, zijn veel producten inmiddels duurzamer dan een aantal jaren geleden. Ook zetten supermarkten volop in op het energiezuiniger inrichten van distributiecentra, winkels en het logistieke proces.
Ter ondersteuning van de activiteiten van individuele supermarktorganisaties voert het CBL een duurzaamheidsagenda uit. Ieder jaar worden hier enkele nieuwe agendapunten aan toegevoegd en wordt er samen met ketenpartners, overheden en maatschappelijke organisaties geïnvesteerd in een duurzamere voedselketen. Het CBL werkt bijvoorbeeld samen met de hele keten in het Platform Verduurzaming Voedsel en het Convenant Verduurzaming Dierlijke Producten, beide al bestaande initiatieven van de overheid. Een nieuw convenant kan volgens het CBL niets toevoegen aan de al ingezette verduurzamingsslag.
Bron: FoodHolland