CBL ziet niets in extra covenant met overheid

Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), dat alle supermarkten in Nederland vertegenwoordigt, vindt het doel van de campagne Eerlijke supermarkten van ChristenUnie, Fairfood, ICCO, Oxfam Novib, Cordaid en Stop the Traffik sympathiek maar ziet niets in een extra convenant met de overheid. Bovendien klopt de suggestie niet dat aanbieders hun verantwoordelijkheid nog niet nemen. Verduurzaming is in het supermarktschap al in volle gang, aldus het CBL.

Met allerlei initiatieven, zowel individueel als branchebreed, lopen supermarkten voorop om hun assortiment te verduurzamen. Hierdoor zijn steeds meer huismerkproducten met extra aandacht voor mens, dier en milieu geproduceerd. Door alsmaar hogere eisen te stellen, zijn veel producten inmiddels duurzamer dan een aantal jaren geleden. Ook zetten supermarkten volop in op het energiezuiniger inrichten van distributiecentra, winkels en het logistieke proces.

Ter ondersteuning van de activiteiten van individuele supermarktorganisaties voert het CBL een duurzaamheidsagenda uit. Ieder jaar worden hier enkele nieuwe agendapunten aan toegevoegd en wordt er samen met ketenpartners, overheden en maatschappelijke organisaties geïnvesteerd in een duurzamere voedselketen. Het CBL werkt bijvoorbeeld samen met de hele keten in het Platform Verduurzaming Voedsel en het Convenant Verduurzaming Dierlijke Producten, beide al bestaande initiatieven van de overheid. Een nieuw convenant kan volgens het CBL niets toevoegen aan de al ingezette verduurzamingsslag.

Bron: FoodHolland

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven