Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Klanten doen er te lang over om een keuze te maken"

"Meer investeren in consumentenmarketing groenten en fruit"

Te weinig promotionele prikkels op groenten- en fruitafdeling supermarkt
Op de groenten- en fruitafdeling van de supermarkt zijn veel te weinig promotionele prikkels, waardoor klanten er soms wel 15 tot 20 seconden over doen om een keuze te maken. Dat blijkt uit onderzoek van het GroentenFruit Bureau. Nieuwe beeldmerken en een hoger marketingbudget moeten daar verandering in brengen.

De investeringen in consumentenmarketing van groente en fruit zijn de afgelopen 15 jaar zorgwekkend gedaald. "Sinds 1999 wordt 0,2% van de totale verkopen uitgegeven aan marketing", zegt Jack Stroeken, directeur van het GroentenFruit Bureau. "Dat is veel te weinig. Daarvoor is zeker 1% nodig. Alleen afzetorganisatie The Greenery doet nog wel iets. Maar The Greenery vertegenwoordigt nu nog 40% van de Nederlandse groente- en fruitafzet. Dat was ooit 70%."

Deze afzetorganisaties investeren allemaal wel in marketing richting de supermarkten, constateert Stroeken, maar nauwelijks in consumentenmarketing. "Daardoor is het een prijsmarkt geworden. Aangezien groenteproducenten weinig onderscheidends weten aan te bieden, kopen winkeliers het goedkoopste. Dan stijgt het aanbod en beland je in een prijzenspiraal."

Om het voor klanten in de supermarkt makkelijker te maken om te kiezen zijn twee beeldmerken ontwikkeld. Het 2x2-icoon herinnert consumenten aan de gezonde boodschap van twee ons groenten en twee stuks fruit per dag. Het '.NL'-icoon op de verpakking geeft informatie over de kwaliteit, productiewijze en herkomst van de producten. Het is de bedoeling dat zo veel mogelijk bedrijven die iconen gaan gebruiken.

In de maak zijn ook gebruikspictogrammetjes, die per product aangeven hoe die te gebruiken zijn. Consumenten weten door het succes van innovatie in het tomatenschap niet meer goed welk exemplaar ze moeten gebruiken als snack, welke in de salade en welke in de saus. Die iconen en pictogrammen worden ook in het buitenland geïntroduceerd.

bron: FoodHolland/Financieel Dagblad
Publicatiedatum: