Volgens een artikel in de Oriental Morning Post, is de prijsdruk vooral het resultaat van het feit dat telers hogere inkomsten willen.

Tomatenhandelaar op een markt in China
Retailers hebben ook de kans gekregen om hun marges te verhogen. Ze hebben ervoor gezorgd dat hun winst verhoogd werd door de prijzen met 10% te verhogen. De groeiende kosten van tomaten, transportkosten, huur en groothandelsmarges speelden tot nu toe een ondergeschikte rol bij de prijsverhogingen, volgens de heer Cui, strateeg bij Bank of America Merill Lynch.
"Leveranciers" van de tomaten zouden hamsteraars of speculanten kunnen zijn. De heer Cui denkt niet dat natuurrampen een rol hebben gespeeld bij de prijsverhoging. Door rampen was het oogstvolume gedaald met 10%, maar de verkoopprijzen stegen met 150%.
Retailers komen beter uit dan groothandelaren. Dit komt volgens Cui door de grotere onderhandelingsmacht. Hij vind ook dat de regering harder moet optreden tegen speculanten en hamsteraars. "Ook zou het subsidiƫren van retailers en telers kunnen helpen", geeft Chui aan.