Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Steeds minder kleine Braziliaanse citrustelers

Duizenden kleine citrustelers in Braziliƫ zijn gestopt met hun bedrijfsvoering. Ze kregen volgens een woordvoerder steeds minder geld voor hun citrus die werd geleverd aan sapproducenten. Hierdoor raakten ze in de schulden en moest men noodgedwongen stoppen.

Er zijn op dit moment plannen dat twee van de vier resterende lokale sapondernemingen gaan fuseren. Dit zou betekenen dat 80% van de wereldwijde geconcentreerde sinaasappelsapindustrie in handen zou zijn van 3 bedrijven. Braziliaanse telers zijn bang dat de macht van deze bedrijven steeds groter wordt, en de prijzen steeds lager. Ze hebben namelijk weinig keuze over aan wie zij hun producten verkopen. Vroeger waren er veel meer sapproducenten en konden de telers kiezen.

Bedrijven en de branchevereniging CitrusBR zijn het niet eens met de verhalen van de telers. De grote bedrijven ontkennen dat er een kartel is. 'Zoiets kan makkelijk worden gezegd, omdat we maar met 4 bedrijven zijn', geeft een woordvoerder van 's werelds grootste producent van citrussap aan. Volgens een andere woordvoerder is er hevige concurrentie tussen de vier bedrijven. "Een meer gevarieerde en concurrerende markt heeft veel efficiƫntie nodig en dat kunnen vaak alleen grotere citrustelers bereiken. Dit is de reden waarom kleinere telers moeten stoppen.

De sector exporteert ongeveer 1,3 miljoen ton bevroren geconcentreerd sinaasappelsap. De grootste klanten van de Braziliaanse miljarden sapindustrie zijn Coca Cola met Minute Maid, en Pepsi met het merk Tropicana.

Bron: Forexpros.com