Steeds minder kleine Braziliaanse citrustelers
Er zijn op dit moment plannen dat twee van de vier resterende lokale sapondernemingen gaan fuseren. Dit zou betekenen dat 80% van de wereldwijde geconcentreerde sinaasappelsapindustrie in handen zou zijn van 3 bedrijven. Braziliaanse telers zijn bang dat de macht van deze bedrijven steeds groter wordt, en de prijzen steeds lager. Ze hebben namelijk weinig keuze over aan wie zij hun producten verkopen. Vroeger waren er veel meer sapproducenten en konden de telers kiezen.
Bedrijven en de branchevereniging CitrusBR zijn het niet eens met de verhalen van de telers. De grote bedrijven ontkennen dat er een kartel is. 'Zoiets kan makkelijk worden gezegd, omdat we maar met 4 bedrijven zijn', geeft een woordvoerder van 's werelds grootste producent van citrussap aan. Volgens een andere woordvoerder is er hevige concurrentie tussen de vier bedrijven. "Een meer gevarieerde en concurrerende markt heeft veel efficiƫntie nodig en dat kunnen vaak alleen grotere citrustelers bereiken. Dit is de reden waarom kleinere telers moeten stoppen.
De sector exporteert ongeveer 1,3 miljoen ton bevroren geconcentreerd sinaasappelsap. De grootste klanten van de Braziliaanse miljarden sapindustrie zijn Coca Cola met Minute Maid, en Pepsi met het merk Tropicana.
Bron: Forexpros.com