Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Standaardisatie gaat steeds meer een rol spelen in AGF-sector"

"Frug I com: "Efficiency kan alleen samen worden bereikt"

Tholen - Op 30 november vond het Frug I Com-congres plaats bij the Greenery in Bleiswijk. Meer dan 120 businessmanagers, ondernemers en ICT-deskundigen waren hierbij aanwezig. Het onderwerp van dit congres was "Op weg naar een SLIMmere AGF-keten: resultaat door informatiedelen in de AGF."



De middag werd geopend door Harrij Schmeitz, Coördinator van Frug I com. Harrij gaf aan dat bij de meeste gevallen 20% van de inspanning 80% resultaat oplevert, maar in de AGF-keten is dit juist andersom. Hierover is bewustwording gekweekt, en de bedoeling is dat in de toekomst meer wordt samengewerkt, zodat met minder inspanning meer resultaat wordt behaald. In heel de AGF-keten gaat standaardisatie steeds meer een rol spelen.


Harrij Schmeitz, Coördinator Frug I com

Op dit moment zijn er diverse ontwikkelingen op de volgende gebieden: Inkoop, Financiën, Logistiek, Producten en Kwaliteit. Een voorbeeld van een nieuwe productontwikkeling is de Databar op groenten en fruit. Door deze databar te scannen wordt productinformatie weergegeven van heel de AGF-keten. Klanten kunnen deze code scannen met hun mobiel, en zo alle informatie tevoorschijn halen: van teler tot klant.

"Efficiency met standaardisatie kan alleen samen worden bereikt"


Jan de Boer, algemeen directeur FresQ

Het volgende agendapunt was: "Een kijkje in de AGF-praktijk" onder leiding van Jan de Boer, algemeen directeur FresQ en voorzitter van de Business Council van Frug I com. Verschillende ondernemers uit de AGF-sector deden hun verhaal. De belangrijkste vraag hierbij was: "Hoe kan uit de praktijk worden aangetoond dat standaardisatie gaat werken?"

Als eerste sprak Harry Geelen, business consultant bij The Greenery.
Harry Geelen vertelde dat in de toekomst veel wordt gestandaardiseerd, zoals artikelcodes. De bedoeling is dat de GS1-verzendcodes beter toepasbaar worden voor de AGF-sector. Daarnaast is transportbeheersing van de goederenstromen belangrijk. Dit gaat gebeuren met behulp van IFTMIN, waardoor alles met betrekking tot de distributie van AGF sneller gaat verlopen. Harry gaf wel aan dat het belangrijk is dat iedereen meewerkt: "Efficiency met standaardisatie kan alleen samen worden bereikt". Ronald Jansen van Hispa stelde als vraag: "Is de AGF-sector klaar voor de toekomst?" Ook hij gaf aan dat het belangrijk is als informatie en gegevens worden gestandaardiseerd binnen de AGF-branche. Door standaardisatie is de data betrouwbaarder, gaat alles sneller en zijn de producteigenschappen ook overal hetzelfde. Ronald gaf wel de valkuil aan: "Als de kwaliteit van de data tegenvalt, kan er veel misgaan".

Johan van Wensen van Best Fresh Group is al 24 jaar werkzaam in de IT en sinds 1983 in de AGF-sector. Hij is op dit moment bezig met een ERP-systeem. Hij legde uit wat de toegevoegde waarden zijn van EDI-standaarden. Voordelen zijn bijvoorbeeld het verminderen van de kosten en het optimaliseren van de processen. Alles gaat sneller en komt op het juiste moment. Na zijn relaas over het ERP-systeem eindigde hij met een uitspraak die relateerde aan de AGF-sector: "Van veel groenten en fruit word je sterk".


Sprekers op het congres: V.l.n.r.: Joost Sliepenbeek (C1000), Johan van Wensen (Best Fresh Group), Ronald Jansen (Hispa) en Harry Geelen (The Greenery)

"Bedrijven moeten voorbereid zijn op nieuwe generatie"

De laatste spreker was Jeroen Boschma, bekend van het boek 'Generatie Einstein'. Hij gaf aan dat de generatie die binnenkort de werkvloer op komt, heel anders is dan de ‘oude’ generatie en dat bedrijven hierop voorbereid moeten zijn.


Jeroen Boschma

Jeroen geeft aan dat de nieuwe generatie, die geboren is rond 1988, veel gebruik maakt van moderne media zoals Facebook, Twitter en Hyves. Deze groep is volgens Jeroen "slimmer, sneller en socialer". Ook als marketeer moet hierop worden ingespeeld, men moet zich inleven in deze wereld. Ook de AGF-sector krijgt hiermee te maken, en moet ervoor zorgen hierop voorbereid te zijn, want deze generatie is er nu en in de toekomst.

Het congres werd afgesloten door Tom den Hertog de voorzitter van Frug I com. Hij gaf aan dat het voor bedrijven zeer belangrijk is om zich te verplaatsen in de klant. Dan weet men wat er speelt.


Tom den Hertog, voorzitter Frug I com

Tom verwacht ook dat, als alles in de toekomst transparanter en sneller gaat, ook de voedselverspilling wordt ingeperkt. "Belangrijk is dat iedereen meewerkt om informatie te delen en uit te wisselen, daar profiteren we allemaal van."

Klik hier voor een verslag van de inleiding van Joost Sliepenbeek (C1000)