"Pijlers voor C1000 zijn: vers, betaalbaar en lokaal"

C1000 wil in toekomst als eerste nieuwste seizoensproducten aanbieden

Tholen - Op het congres van Frug I Com dat plaatsvond op dinsdag 30 november 2010 sprak Joost Sliepenbeek over de C1000 en de rol van de AGF-keten. Joost is al anderhalf jaar CFO bij C1000, en heeft daarvoor diverse functies bekleed bij verschillende bedrijven in de retail en detailhandel. Hij is ook enkele jaren werkzaam geweest bij de Albert Heijn, via Ahold.


Joost Sliepenbeek

"Vers, betaalbaar en lokaal"

Het merk C1000 bestaat al lang. Het bedrijf heette eerst Schuitema, maar in 2010 deed men afstand van die naam en veranderde het in C1000. C1000 is naast de AH de nummer twee in de markt. In 2003 stond de supermarktformule onder druk, men was minder succesvol en heeft ook marktaandeel verloren. In 2008 kwam er een nieuw management, en deze heeft besloten om weer terug te gaan naar de roots, naar 'het DNA van het merk C1000'. De pijlers die voor C1000 gelden zijn volgens Joost: 'Vers, betaalbaar en lokaal'.

Joost gaf aan dat de prijzen van AGF bij de C1000 lager liggen dan bij de AH. In de toekomst verwacht hij ook dat het algemene prijsniveau lager wordt. Qua versheid staat C1000 op nummer 10 bij AGF. "Dit gaan we in de toekomst verbeteren; die positie moet sterker", aldus Joost.

C1000 heeft bijna altijd de kleur rood gevoerd. In 2006 was dit voor een tijd de kleur oranje, maar in 2009 besloot het management om weer terug te gaan naar het vertrouwde rood. Er worden in 2010 ongeveer 100 supermarkten omgebouwd als nieuwe 'rode' winkels. Daaronder vallen eigen 'oude' winkels en supermarkten van Super de Boer die dit jaar zijn overgenomen. De bedoeling is dat het versaanbod bij C1000 steeds verser wordt. Daarnaast wil C1000 de supermarkt zijn die de eerste nieuwe seizoensproducten aanbiedt.



Implementatie ERP systeem, STORE-proces

De totale kosten van invoering tot implementatie van het nieuwe ERP-systeem zijn geschat op 50 miljoen euro. De naam van dit veranderingsproces is STORE, en zal naar verwachting eind 2013 gereed zijn. Het uitgangspunt is dat de klant het proces bepaalt. Op dit moment zijn de systemen in de keten niet goed met elkaar verbonden. De bedoeling is dat er één systeem komt waardoor alle informatie uit de ketens bij elkaar wordt gevoegd. Vanaf 2013 worden de winkels automatisch bevoorraad door middel van STORE. "Als de klant afrekent, zal er automatisch worden bijbesteld". Joost gaf aan dat door dit snellere proces in de toekomst ook kwalitatief beter bananen in de supermarkt zullen liggen.


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven