Omdat wij onze gasten niet alleen over Umami wilden vertellen werd op beide dagen ook aan de inwendige mens gedacht. Van gewone tomaten tot tomaten met een hoog umami gehalte (Vitalientjes), van haring tot Reypenaer VSOP en van Dry aged beef tot Dashi’s, dankzij onze twee keukenteams onder leiding van Guus Vredenburg weten alle aanwezigen de smaak van Umami steeds beter te herkennen.
De eerste slok moedermelk
Dat Umami een moeilijk te omschrijven smaak is, is een feit. Maar tijdens deze Experience is aangetoond dat Umami omonstotelijk de vijfde (basis)smaak is, die zich moeiteloos laat combineren met de overige basissmaken zoet, zuur, zout en bitter. De smaak van Umami komt niet allen voor in tomaten, gerijpt vlees, diverse soorten vis en kaas, maar zelfs moedermelk bevat Umami.Initiatiefnemers
Deze Umami Experience is een initiatief van Apex inc., fresh retail en the Scelta Intitute en werd mede mogelijk gemaakt door Koppert Cress, Nice to Meet, De Ruiter Seeds, Schmidt Zeevis en Guus Vredenburg.fresh retail is een onafhankelijk, pragmatisch en creatief bureau voor internationale retailers, hun leveranciers en foodies. Onze activiteiten bestaan uit markt- en conceptontwikkeling, kennisoverdracht en marketing. Daarnaast organiseren wij trainingen, workshops en inspiratiereizen in binnen- en buitenland. Een ding staat altijd bij ons voorop: focus op food, focus op retail en focus op resultaat!
Wilt u de presentaties die gegeven zijn tijdens de Umami Experience ontvangen, dan kunt u een bericht sturen naar info@umamicentrum.nl