Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

De vijfde smaak onthult tijdens geslaagde Umami Experience

Ruiken, proeven en beleven. Alle zintuigen werden bespeeld tijdens de Umami Experience die op 25 en 26 november jl. plaatsvond bij Koppert Cress en The Scelta Institute. De Nederlandse gastronomie, foodretailers, producenten en andere vakgenoten en foodies lieten zich inspireren door o.a. het Umami Information Center dat speciaal voor deze gelegenheid uit Tokyo was overgekomen om de geheimen van Umami te ontluiken. Chef Oshima (van het Okura hotel, restaurant Yamazato), de chef die Nederland kennis liet maken met de echte Japanse keuken, gaf op de eerste dag het startschot. Vervolgens nam topchef Dick Middelweerd (van restaurant De Treeswijkhoeve) ons mee in zijn vertaling van Umami, na onze inspiratiereis naar Japan. Ook Monsanto/De Ruiter Seeds deed een boekje open over alle onderzoeken die zij de laatste jaren gedaan hebben naar Umami in groenten. Peter Klosse, gepromoveerd aan de Universiteit voor Gastronomie sprak over zijn smaakstijlenconcept en Umami in wijn.



Omdat wij onze gasten niet alleen over Umami wilden vertellen werd op beide dagen ook aan de inwendige mens gedacht. Van gewone tomaten tot tomaten met een hoog umami gehalte (Vitalientjes), van haring tot Reypenaer VSOP en van Dry aged beef tot Dashi’s, dankzij onze twee keukenteams onder leiding van Guus Vredenburg weten alle aanwezigen de smaak van Umami steeds beter te herkennen.

De eerste slok moedermelk

Dat Umami een moeilijk te omschrijven smaak is, is een feit. Maar tijdens deze Experience is aangetoond dat Umami omonstotelijk de vijfde (basis)smaak is, die zich moeiteloos laat combineren met de overige basissmaken zoet, zuur, zout en bitter. De smaak van Umami komt niet allen voor in tomaten, gerijpt vlees, diverse soorten vis en kaas, maar zelfs moedermelk bevat Umami.

Initiatiefnemers

Deze Umami Experience is een initiatief van Apex inc., fresh retail en the Scelta Intitute en werd mede mogelijk gemaakt door Koppert Cress, Nice to Meet, De Ruiter Seeds, Schmidt Zeevis en Guus Vredenburg.
fresh retail is een onafhankelijk, pragmatisch en creatief bureau voor internationale retailers, hun leveranciers en foodies. Onze activiteiten bestaan uit markt- en conceptontwikkeling, kennisoverdracht en marketing. Daarnaast organiseren wij trainingen, workshops en inspiratiereizen in binnen- en buitenland. Een ding staat altijd bij ons voorop: focus op food, focus op retail en focus op resultaat!
Wilt u de presentaties die gegeven zijn tijdens de Umami Experience ontvangen, dan kunt u een bericht sturen naar info@umamicentrum.nl

Publicatiedatum: